Världens godaste chili

Jag har ju utlovat sopprecept och här kommer första, har uppfunnit det alldeles själv och det är en stående favorit här hemma. Det är egentligen en soppgryta, men vi äter den alltid som soppa med lite bröd, det fungerar säkert med ris till också. Mesa inte med chilin, då är det bättre att laga något annat!

1 gul lök
2 vitlöksklyftor
Chili på känn. Jag tycker det ska vara mycket, sist tog jag 2 stora färska + 1msk torkade chiliflingor. Ibland använder jag enbart chiliflingor (Eldorados, finns på hemköp.)
2 msk tomatpuré
1 burkar passerade tomater
1 burk vatten (tomatburken alltså)
2 burkar bönor, jag brukar ta kidney och blackbeans. Skölj bort spadet.
1 buljongtärning, grönsak, kött eller kyckling
400g nötfärs
salt och peppar
ca 1 tsk spiskummin
1 msk torkad oregano
1 msk torkad basilika
ca 1-2 tsk Liquid smoke (också på känn)
Något gott bröd

Jag kör alltid löken och vitlöken i matberedaren, gillar inte bitar. Stek det sedan några min utan att det tar färg. Stek sedan med köttfärsen tills den ser klar ut och blanda sedan i tomatpurén. Häll på passerade tomater, vatten och lägg i buljongtärningen. Blanda sedan i alla kryddorna (utom liquid smoken). Koka så länge du orkar vänta, minst 15 min, helst 30-45. Blanda i liquid smoke och smaka av kryddningen, jag gör det alltid på känn så mängden i receptet är bara en fingervisning. När du är nöjd är det bara att blanda i bönorna och värma upp allt. Beroende på hur länge allt kokat kan man behöva späda med lite vatten till önskad konsistens.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0