Middag

Det blev favoritsoppan jag suktade efter igår, och den var lika god som jag mindes :). Måste tillägga att det är viktigt att ta buljongtärning och inte fond som det står att man kan i receptet.

Jag skulle bjuda mamma och Madde på soppan en gång och tog fond, den blev inte alls lika god den gången. Det blev ju såklart god i alla fall, men inte GUDOMLIG, som den blir med tärning. Varför det är så stor skillnad har jag ingen aning om.



Måste berätta en annan rolig grej om soppa. Jag såg en dokumentär om mat här om dagen, den handlade egentligen om att dom synade alla dieter som finns och hur man egentligen ska äta för att må som bäst. Det roliga är att min vän M berättade om den för några månader sedan, och nu fick jag se den själv.

Bland annat så gjorde dom ett test på ett gäng militärer. Alla fick äta samma sak till lunch, kyckling med ris, sås och grönsaker, samt ett glas vatten till. Fast hälften av dom fick sin mat och vattnet mixad till en soppa. Efter att alla ätit gjorde dom ett ultraljud på magsäcken och kom fram till att alla var lika fulla. Sen fick militärerna gå ut och köra sitt stenhårda träningsschema i 4 timmar. När dom kom tillbaka fick alla göra ett nytt ultraljud. Den gruppen som åt maten som den var hade helt tom magsäck, medan magsäcken nästan var halvfull på gruppen som ätit soppan.

Slutsatsen blev alltså att man står sig längre på soppa, coolt va?. Det roliga är att min vän M återberättade just den dokumentären för mig för jättelänge sedan, så det var kul att jag fick se den själv också :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0