Att välja bärsele

Jag har varit sugen på att köpa en Beco baby carrier sedan början av graviditeten då jag läste om den för första gången. Av flera anledningar gjorde jag inte det. För det första tyckte jag att det var i dyraste laget, är säker på att det finns andra ergonomiska bärselar som är lika bra. För det andra så vet man ju inte ens om barnet gillar att sitta i sele innan man testat. Sen fick vi ju låna en sele av min kompis Carro, och E gillade verkligen att sitta i den. Problemet var bra att både jag och J fick ont i ryggen efter att ha burit honom ett tag.

Efter det började jag läsa på lite igen, var bland annat inne på en ERGObaby eller Manduca. Sen fick jag se att Edenbaby.se hade utförsäljning på just Beco Butterfly II och Beco Gemini, den mönstrade kollektionen skulle bytas ut. Det gjorde att den kostade lika mycket som Ergo och Manduca. Perfekt, men då blev ju den stora frågan vilken av dessa jag skulle välja. Det finns massor med för och nackdelar med dem båda. Butterfly är tunnare och svalare, och barnet kan sitta kvar i selen fast man tar av sig den, om till exempel någon annan ska ta över. En nackdel var dock att man behöver ett speciellt inlägg för barn under 7 kg, sen kan barnet bara sitta på två sätt, på magen vänd mot bäraren, eller på ryggen. På Gemini är stoppad och därför tjockare och varmare, däremot behöver man inget speciellt inlägg för små barn, man kan också ha barnet även på magen vänd från sig och på höften.

Det som avgjorde i slutändan var att Butterfly II är svalare, eftersom vi gillar att resa. Sen googlade jag en massa och fick intrycket av att folk som haft båda tycker att Butterfly vinner i längden, även om Gemini är smidigare med just små bebisar.

När J kom hem från jobbet den dagen drog jag ovanstående resonemang, och förklarade att jag tittat ut denna..



Låter ju bra, tyckte han.. men fanns den bara i det där fula mönstret? Jag visade honom alternativen, Beco har ju ganska många mönster att välja mellan. Den där tycker jag, den helsvarta, sa J. Nej, det går inte, förklarade jag, den är det inte kampanj på. Det tyckte J inte spelade någon roll, han hade ingen lust alls att gå runt med något fjolligt mönster. Är inte fåfänga en synd?.. Försökte jag, men han gav sig inte.

Ångest. Här hade jag gjort världens klipp och hittat en bärsele som var nedsatt med hela 500pix, sen kommer han och ska krångla. J tog fram miniräknaren och räknade ut att den kommer att kosta oss 1 kr per dag om vi kan ha den lika länge som dom säger. Han tyckte lätt att det var värt det. Efter många om och men slutade med att vi köpte en "Metro Black", till fullpris. Det tog ett tag innan jag hade lyckats smälta det kan jag säga.

Nu har vi fått hem selen och testat den lite. Först visste vi inte riktigt hurvida vi behövde använda inlägget för barn under 7 kg. Dte var ett tag sen vi vägde E, och jag tror inte han väger det än. Men han var alldeles för lång för att ha inlägget i, så nu kör vi utan ändå och han verkar sitta bra. Vi får inte ont i ryggen heller.


Igår somnade han när J gick runt med den, det var jättelätt för J att bara ta av sig den och låta E sova vidare på fällen. Kanske inte ser så överdrivet bekvämt ut, men han verkade trivas..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0