Att vila med gott samvete

Det ständiga problmet jag övar på att lära mig, innan det blir en permanent del av min personlighet.  Har varit blurrig i huvudet hela veckan, måste, måste vila. Men idag har jag faktiskt övat. Sov tills jag vaknade till ljudet av kyrkklockor och bebisjoller, inte så dumt alls. Klockan var 10. Gick upp och gjorde frukost, insåg att köket fortfarande var ostädat sedan gårdagens middag. Grytan med matrester hade stått och torkat in hela natten, finns det något värre? Bestämde mig för att göra frukost och försöka glömma bort grytan. Det gick inte, den fanns där i bakhuvudet som en vagel i ögat. Likaså den fulla tvättställningen med tvätt som ska vikas. I vanliga fall hade jag tagit reda på det, eftersom jag ändå inte kan vila med vetskapen om att den finns där.

Satt i några timmar och kände mig stressad över hela situationen, över att jag slösar bort dyrbar tid där jag hade kunnat få något gjort. Och visst slösade jag bort tid alltid, på att sitta och stressa upp mig istället för att vila på riktigt. Istället för det ena eller andra blev det ingenting alls. Plan B: kvalitetstid med Elton. Jaa, det skulle kunna dra upp dagen. En dusch fick det bli. Elton var tyvärr inte på duschumör, han blev hysterisk. Ett hastigt avslut blev det, jag sket i att tvåla in mig.

Vi gick och lade oss i sängen igen. Persiennerna var fortfarande neddragna, så det var ju praktiskt. Elton åt, jag började känna mig sömnig. Hmm.. skulle vi kunna ta enn liten tupplur kanske? E var inte trött, så efter en timme satte jag honom i stolen och avslutade duschen. Kändes som jag hade kunnat sitta där hela dagen, men tillslut började det knorra lite borta från stolen.

Nu sitter jag i soffan, E sover på ena armen och den andra knappar jag med. Har fortfarande känslan av att jag slösat bort dagen och känner mig irriterad på mig själv över att jag känner så och inte lever i nuet. Har hamnat i en ond trötthetscirkel. Och just det, det är dags för lunch också. Tusan. Blurr blurr. Uppryckning, rugguggla!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0