Dags att införa sovrutiner? Inte om Elton får bestämma.

Jag får veckobrev från se.babycenter.com om Eltons utveckling. Den här gången stod det lite om bebisars sovvanor. Vid 3 månaders ålder är det normalt att bebisen vaknar för att äta 1-2 gånger. Bara 1-2 gånger.. vilken dröm. Om den inte gjorde det var det för att föräldrarna inte lyckats införa några vettiga sovvanor, vårt fel alltså.

Vi bestämde oss för att börja direkt. Enligt nyhetsbrevet är det vettigt att barnet somnar mellan 19.00-20.30, annars är det lätt att övertröttheten slår till. Antagligen det vi brukar råka ut för. Eftersom E är van att vara uppe sent bestämde vi att vi skulle börja natta honom först vid 20.00. Jag gick in i sovrummet med honom, ammade lite och sjöng några vaggvisor. Sen lade jag honom i spjälsängen, sa godnatt och gick ut. Han låg där och jollrade i säkert 15 min innan han började bli gnällig, han är faktiskt väldigt duktig på det sättet. Men trött var han tydligen inte.

Efter det bestämde vi oss för att gå in helhjärtat i nattningsproceduren. TV´n stängdes av och belysningen dämpades. Vi gick runt och vaggade, sjöng, stod vid köksfläkten. Efter 2,5 timme samlades vi i vardagsrummet för att finslipa taktiken, då såg det ut såhär..


Vi satt där tillsammans alla tre, J vyrsade och jag sjöng. Tillslut somnade han till. Vi tassade in till sovrummet och lade honom i spjälsängen. Sen smög vi ut, jag försökte dala ut vaggvisan långsamt så skillnaden inte skulle bli för stor. En försiktig high five blev det innan vi slog oss ner i soffan, då vaknade lillfisen. Jag gick in och försökte sjunga lite igen, men han ville komma upp. Tillslut gav jag upp och gick och gjorde mig klar för sängen, så jag kunde lägga mig där och amma honom till sömns. Vid 00- tiden hade han somnat, jag också. 4 timmar efter nattningen påbörjades. Det var vår lördagskväll det ;) Ganska mysigt ändå måste jag säga, eftersom vi gjorde det tillsammans alla tre. Att trilskas ensam är inte lika kul.

"Vad gör du?" frågade J mig precis
"Skriver om hur vi nattade E igår", svarade jag.
"Aha ok, då fattar jag varför det tar sån tid"



Gissa när vi gick upp imorse då? 10.30.. Inte konstigt att han aldrig vill gå och lägga sig.


Kommentarer
Postat av: E L L I

Sv; Tack så mycket! :)

2011-12-18 @ 13:26:24
URL: http://ellinoorz.blogg.se/
Postat av: Cissi

Läser med ett stort leende! Ett igenkännande leende... ;) som vi vyssat och vaggat innan Emma bestämde sig för att sova själv, hon åt mängder på nätterna och jag gjorde verkligen allt för att hon skulle sova hela natten... Innan hon själv bestämde sig för att inte äta nattetid och istället sova.. Envisa unge!

2011-12-18 @ 14:06:14
URL: http://cissiochkampenomlyxen.blogg.se/
Postat av: My heavenly life - johanna

hihi nej kanske inte. Men ni har ju faktiskt en sovrutin fast som är eran egen eller hur? =)

kramar

2011-12-18 @ 15:46:21
URL: http://www.myheavenlylife.com
Postat av: Angelica - Mamma till Moa

Just vid 3 månader är väl en tillväxtperiod med? Då kanske han hellre vill vara vaken och käka? Fast de kanske han inte gör heller? Minns inte hur de va riktigt vid den tiden. :P



2011-12-18 @ 16:01:13
URL: http://mariaangelicasofia.blogg.se/
Postat av: Emelie-mamma till Wilde

Har också försökt lägga Wilde vid 8 tiden men de vill absolut inte han. Så jag låter han vara vaken till 10 jag tror inte de spelar större roll så länge man inte har problem med det skälv.

Sen är de ju lättare att Alltid kunna Batra 10 än 8 då man kanske inte är hemma vid 8 alla dagar.

2011-12-18 @ 16:35:07
URL: http://ebrathen.blogg.se/
Postat av: Hanna- Mamma till Alexander

Usch det är svårt det där med sömnrutinerna! Ja det är tur o skönt om man kan få lite avlastning ibland :) Hoppas denna natten blir bra! Kram

2011-12-18 @ 16:59:03
URL: http://imm0rtelle.blogg.se/
Postat av: Emp

Fattar inte heller hur man ska få till rutiner, vi har bara pratat om att börja. Men hur...?

Blir att man ge upp och tar honom till vår säng eller går upp igen och lägga honom i gymmet så han leker sig trött...

2011-12-18 @ 18:57:49
URL: http://empolie.blogg.se/
Postat av: Carro

Jag har svårt med rutiner... jobbar på att bättra mig ^^. Loves sovrutiner går sådär ska villigt erkännas... just nu är kl 20:23 och han sover djuuuupt, och har gjort ett tag... känns som jag borde väcka honom om han ska kunna sova i natt... gud vad svårt de är :s Läser om Elton och tycker att han och Love är lika i en del :) De där med tummen tex, men de kanske jag skrev tidigare :)

2011-12-18 @ 20:24:59
URL: http://blomqvistcarro.blogg.se/
Postat av: Åsa H

Och jag som trodde att du lusläste Barnaboken när du satt barnvakt hos mig Millan. ;)

2011-12-19 @ 08:46:10
Postat av: Sophy - Mamma till Ozzy.

jag brukade vagga ozzy i babysittern tills han däckade :P

2011-12-19 @ 10:42:36
URL: http://minbebis.com/blogg/sophys/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0