Hur man åket tåg med vagn och bebis

Här kommer en liten snabbguide med tips och trix för vad man ska tänka på när man åker tåg med barn och vagn!

- När du bokar, försök hamna nära bistron. Där finns ofta en rymlig toalett med skötbord.

- Se till att ha allt du behöver själv i mat och dryck- väg. Man vill inte resa sig oftare än nödvändigt.

- Var ute i god tid, då slipper du känna att du är i vägen vid påstigningen och kan ta god tid på dig. Sen är det bra att vara först för att kunna hitta en bra plats för vagnen.

- Vagnen fäller man ihop och ställer på samma ställe som stora väskor. Man blir faktiskt förvånad över hur gott om utrymme det är. Nu har vi en ganska liten och smidig vagn, men marginalen är god.

- Att ha mjuk eller hårdlift till vagnen (helst mjuk), är en fördel av flera anledningar. För det första underlättar det på och avstigning. Man kan bära upp barnet i liften först, sen vagnen. Då slipper man känna sig beroende av hjälp från andra. En annan fördel är att liften (i alla fall teutonias) får plats på sätet bredvid. Där ligger bebben bra hela vägen.

- Oavsett vilka platser du fått i tåget, bör du sätta dig nära utgången och vagnen. Få människor har hjärta att köra iväg någon som satt sig tillrätta med en bebis. Så länge det är en "likvärdig" plats är det ok. Vissa kan ju ha problem att åka baklänges osv.

- Vid avstigning är det bra att resa sig i tid, speciellt om man ska byta tåg och det blir stressigt. Helst ska man vara först upp så man kan fälla upp vagnen i lugn och ro. När tåget stannar är det skönt att vara redo att kliva av. Blockera utgången med vagnen, på så sätt säkrar du att du får hjälp om du behöver det. Om inte du kommer av, då gör igen annan det heller.


Jag har förresten bytt tåg nu! Tummen upp för Tåg i Bergslagen, där kommer man på utan knussel och får en hel hörna för sig själv. Behöver inte ens fälla ihop vagnen...


Kommentarer
Postat av: Tove

Haha åh jag älskar "kommer inte du av gör ingen annan det heller" du är helt klart en förebild för mig som mamma :)

2011-12-20 @ 16:24:28
Postat av: carolina - självkänsla, föräldraskap & graviditet

Verkligen bra tips! Har du några för när man ska åka långt med bil? Haha, känns som vi testat ALLT som går där.



Har faktiskt ännu inte vågat åka tåg med Lo... Men hon skulle nog gilla det nu, hon kan ju springa omkring =)'



Kram!

2011-12-20 @ 20:18:51
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Lisa Brändström

Vad duktig du är :) Jag tycker också att det gick toppen, men vi var ju två ;)

2011-12-20 @ 23:32:12
URL: http://lisabrandstrom.blogg.se/
Postat av: Anna - Gustavs mamma

Tack för utförliga tips, får se om jag vågar mig på något tåg framöver! Har ju två saker som gör det mindre smidigt, stor vagn + hård liggdel! Men man vet ju aldrig innan man testat! Hoppas ni kom fram välbehållna!

2011-12-21 @ 10:02:42
URL: http://anaan.blogg.se/
Postat av: Cissi

Jag har ett tips till! Var inte kissnödig! Åkte 1 gång själv med Emma, då var hon nog 5 månader, ner till göteborg och sen vidare till Uddevalla, trodde i min enfald att ungen skulle somna, rätt många timmar på tåg och gungande rörelser... men icke! Pigg och skrattandes hela vägen var hon.. Stod och hoppade i mitt knä till övriga vagnens förtjusning... Nackdelen var att jag höll på att dö för att jag var för kissnödig, men var rädd att hon skulle bli lite missnöjd av att följa med mamma på toaletten (hon flörtade med ett tonårs-par i sätet bredvid - deras föräldrar hade nog mer uppskattat om Emma varit arg eller iaf kräkts)



Skönt att det gick bra för er! ;)

2011-12-21 @ 10:04:59
URL: http://cissiochkampenomlyxen.blogg.se/
Postat av: Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag

Bra tips!

2011-12-21 @ 10:59:08
URL: http://hannafialotta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0