J har överträffat sig själv

Vilken middag jag blivit bjuden på, jösses. Jag säger ofta "detta är det godaste jag ätit på länge", men den här gången menar jag det verkligen. Marinerad, ungsgrillad kyckling med couscous och skysås. Sött, syrligt och hett i en perfekt smakkombination. Den här rätten kommer bli en stående favorit.


Vi äter i princip aldrig i köket, så det blev något alldeles speciellt. Och Elton somnade precis innan vi skulle till att äta, som på beställning.

J improviserar ju alltid när han lagar mat, men han har försökt återge receptet på ett ungefär.

Marinaden till kycklinglåren:
1 färsk hackad chili
1 pressad vitlöksklyfta
2 msk vitvinsvinäger
1 msk flytande honung
2 msk olivolja
3-4 tsk paprikapulver
2 tsk persilade (kryddblandning av persilja, vitlök och salt)
2 tsk torkade korianderblad
1 tsk salt

Låt stå och dra i minst 3 timmar. Sätt ugnen på 225grader och grilla sedan kycklingen i ca 25min.

Couscousen:
Tillaga enligt anvisning på förpackningen. Krydda med salt, olivolja och färskpressad citron.

Skysås:
Spadet från kycklingen spädes med ca 1,5-2 dl vatten. Koka upp och tillsätt en skvätt svartvinbärssaft och 1,5 msk mango chutney (konstig kombo, men fungerade bra). Smaka av med salt och ev lite peppar. J hade även i 2tsk socker, men man får nog smaka sig fram där också om det behövs.

Kommentarer
Postat av: Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag

Vad gott det låter!

2011-12-16 @ 22:49:36
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Postat av: Jennie- Mamma till Melker

Kan tänka mig att det är jobbigt att inte ha släkt nära, just vid tillfällen man helst bara vill sova ett dygn eller två ostört och sambon jobbar :P



Jag kände mig dock som en sjukt dålig förälder för att jag "lämnade bort" honom en stund, men jag antar att det bara är bra för både mig och Melker ibland :)



Vart bort ni nu, och vad var det som gjorde att ni flyttade från Mora?

2011-12-16 @ 22:49:42
URL: http://mittlivsomjennie.blogg.se/
Postat av: Hanna- Mamma till Alexander

Åh så gott det låter! Vilken karl du har! :) Och där sussar lillemannen så sött så :) Kram

2011-12-16 @ 23:26:20
URL: http://imm0rtelle.blogg.se/
Postat av: E L L I

Vilket härligt namn du har på bloggen =D

2011-12-16 @ 23:45:17
URL: http://ellinoorz.blogg.se/
Postat av: åsa f

J kan han å Elton sover så snällt så ni får äta i lugn å ro, fint å se erat köksbord dukat ;) Kram på er

2011-12-17 @ 08:11:33
Postat av: Fia- mamma till Edison

Det lät jättegott! :) Jag fick också mat av min Pära igår, vilken tur vi har som har killar som gillar att laga mat eller hur?! :D

2011-12-17 @ 13:10:57
URL: http://airyfairy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0