Ostfyllda viltbiffar med quinoasallad och tomatdipp

Middagstipsen duggar inte lika tätt längre här på bloggen som förut. Vi har helt enkelt inte lagat speciellt mycket kul mat på slutet. Men den här rätten var riktigt lyckad så den vill jag lägga upp. Vi använde superfin älgfärs som vi fått svärmor som jagar. Men det går såklart lika bra med nötfärs också.

För ett tag sedan kom J hem och berättade att 10% av allt Svenskt nötkött som såldes förra året var Belgian blue. Jag kanske är naiv, men det hade jag faktiskt inte en aning om. Efter denna insikt känner vi oss äcklade av tanken nötkött, eller egentligen allt svenskt kött man köper. Så den senaste tiden har det blivit rätt mycket veg, skaldjur och fisk. Det kommer nog fortsätta så, alternativt att vi bara köper ekologiskt kött.





2-3 port
Biffarna:

Blanda 400-500g köttfärs med 1 ägg, 1 röd chili (urtjärnad och skivad), ca 1/4-1/3 påse tacokrydda, salt och peppar. Fyll varje biff med valfri ost. Stek biffarna hastigt i stekpanna tills dom får en yta, gör sedan klart i ugnen på 225grader. Brukar inte ta mer en 10-15 min beroende på hur stora biffar man gjort.

Quinoasallad:
Koka 1 dl quinoa, rör i en skvätt olja och låt stå tills det svalnar. Blanda ner i en skål tillsammans med 1 påse salladsmix, 1 avokado, några minitomater och fetaost. Alternativt dom grönsaker du själv gillar. Rör ihop med valfri vinägrett. Vi blandade olivolja, mango balsamico, en skvätt vatten, salt och peppar.

Tomatdippen:
Rör ihop gräddfil och chiliketchup (typ heinz chilisås) efter smak. Krydda med salt och peppar.

Kommentarer
Postat av: Therese- Mamma till Ameah

Det tycker jag verkligen att du ska göra :) Jätte mysigt ställe verkligen!



Men herregud vad gott det där ser ut!! Måste testa!

2011-07-19 @ 09:00:36
URL: http://mylifeinthai.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0