Urkvinnan i mig vill bygga bo ;)

Har känt mig lite av idag. Haft sammandragningar och därför inte velat göra speciellt mycket. Det har mest blivit att jag rört mig mellan balkongen och datorn. Tänkte att jag i alla fall kanske kunde komma till skott med att onlineshoppa lite bebisgrejer vi behöver. Det gick upp för mig här om dagen att det faktiskt bara är 3 månader kvar nu, och 3 månader går fort. Och vem vet när den lilla vilden behagar dyka upp? :p.

Än så länge har vi faktiskt inte köpt mycket alls. Lite kläder bara, men det är ju så mycket annat som behövs. Vagnen har vi fortfarande inte beställt, och det kunde vara upp till 12 veckors leveranstid :/. Sen är det ju annat smått och gott också, bilbarnstol, säng, badbalja. Vi måste komma på någon slags skötbordslösning. Jag antar att det bästa alternativet är att köpa något att lägga på tvättmaskinen. Sen behöver vi någon bra förvaring till alla "skötgrejer". Som jag skrivit tidigare känns det så viktigt att hitta bra lösningar på allt nu. Jag vill inte att vi bara ska skjuta upp allt, ta det som det kommer och sedan inte stå ut att bo här för att det är kaos. Inte om det går att undvika, vilket jag är säker på att det gör!

Enligt Vi Föräldrar är det detta som behövs:



• Skötunderlägg

• Blöjor

• Tvättlappar (antingen apotekets eller av sönderklippt frottéhandduk)

• Oparfymerad barnolja

• Små frottéhanddukar till skötbordet och till den dagliga vården (era egna fungerar alldeles utmärkt)

• Badbalja, om ni inte har badkar

• Barnvagn med tillbehör (regnskydd, insektsnät, ev mjuklift och parasoll)

• Åkpåse (vid den kalla årstiden)

• Lakan, kudde och täcke till barnvagnen

Bebisens basgarderob (beroende på årstid):

• Fyra bomullsbodies (fler om ni inte har egen tvättmaskin)

• Fyra mjuka par byxor, med eller utan fötter

• Tre par bomullssockor

• Hjälmmössa av bomull

• Varm/vindtät mössa att ha ovanpå hjälmmössan beroende på årstid

• En varmare tröja eller kofta

• Ett par varmare byxor att ha under overallen (beroende på årstid)

• En uteoverall att ha i vagnen (finns bra i till exempel fleece)

• Ett par vantar utan tumme (om inte det finns på overallen)

• Ett par tossor (om inte det finns på overallen)

• Fyra bomullspyjamasar, med eller utan fötter

Till föräldrarna:

• Färdiglagad mat i frysen!

• Amningsbehå

• Bomullskupor till behån

• Bindor

• Inlägg till behån

Bra att ha, men kan skaffas senare

• Termometer
• Särskild skötväska med skötunderlägg
• Bärsele eller bärsjal
• Trådlös telefon (bra vid amning)
• Telefonsvarare (låt den ta samtalen när ni sover!)
• Färgglad leksak anpassad till barnets ålder
• Barnlyssnare
• Album att klistra in bilder i när inspirationen faller på
• Anteckningsbok att anteckna episoder i
• Papperskorg, gärna med lock

Sovplatsen:
• Godkänd spjälssäng med spjälskydd och tvättbar madrass
• Madrasskydd
• En mjuk och platt kudde
• Två påslakan (sy gärna av era egna, avlagda, de blir mjuka och sköna!)
• Två underlakan (sy gärna av era egna, som är mjuka och sköna!)
• Fyra örngott
• Skönt täcke att stoppa i påslakanet (beroende på årstiden)
• Bomullsfilt
•  Ev hängmobil

På promenad:
• Extra filt
• Ev liten mobil att hänga över vagnen
• Oparfymerade våtservetter, bra att ha i skötväskan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0