Bebisanalys.. hjälp!

Vi börjar lära känna Elton nu och får mer och mer grepp om hans behov. Måste säga att han verkar må rätt bra nu när jag äter mjölkfritt, men lite frågetecken uppstår ju såklart fortfarande. Ett av dessa är att han varje kväll skriker som en tok i uppemot en timme. Och när jag säger skriker så menar jag vrååååålar, gällt och hysteriskt. Han kan gå från att vara hur nöjd som helst till det tillståndet inom loppet av 1 minut, som att det hänt något. Jag fattar att barn skriker, och det gör han vid flera tillfällen varje dag. Men inte på det här viset. När han skrek så på bvc en gång sa sköterskan att det verkade som att han hade ont, det är just det som gör att vi tvekar. Mat vill han inte ha, ny blöja hjälper inte heller. Vi försöker gå runt med honom och vagga.. hjälper inte. Han gråter så han kiknar. Så frågan är om han kanske har ont, eller bara är väldigt dramatiskt lagd?

Det konstiga är att få fort vi startar dammsugaren (eller nyligen upptäckta hårfönen), tystnar han direkt. Efter det är det 50/50 om han börjar igen när vi stänger av. Det verkar nästan som att han är övertrött och triggar igång sig själv. Han är en rätt vaken bebis, det säger alla. Så jag undrar om han har svårt att komma till ro och att ljudet är avkopplande?! Vi har märkt att han är nöjdare om han sover bra på natten. Det leder mig in på nästa sak. Ibland får jag för mig att han fryser lite och därför sover dåligt. Jag höll debatt här på bloggen under graviditeten om huruvida bebisar ska ha täcke eller inte. Dom flesta sa nej, pyjamas och någon filt räcker. Så vi har haft pyjamas och strumpor på E, sen babyfilt och påslakanet över. Nu när det varit kallare har vi även haft en tunn fleecefilt också. Kan tillägga att vi har det rätt varmt i lägenheten, jag går upp och ammar i underkläderna på nätterna utan att frysa. Men och andra sidan känner jag min inte för varm under täcket i sängen heller. När jag tar upp E känns han inte "sömnvarm" som jag tycker att han borde, men inte kall heller. Han kanske behöver ett riktigt täcke?

Vad säger ni alla kloka föräldrar?


Apropå ingenting så är det den här minen som gett Elton smeknamnet "lilla farbrorn". Han har gjort den sedan dag 1, men vi har av någon anledning inte lyckats få med den på bild tidigare ;)


Kommentarer
Postat av: Ida - Isabellas mamma

Vi körde på täcke ända från början då Isabella föddes i kalla januari. Det var inga problem och det är det inte nu heller, så ge honom ett gosigt och varmt duntäcke :)

2011-11-22 @ 12:44:53
URL: http://dagarmeder.blogg.se/
Postat av: Ylva Lee - Mamma till Lily

Han kanske har ont i magen? Min dotter hade mycket luft i magen och problem med tarmarna när hon var ny i världen, vi köpte Minifom som ska vara bra för luft i magen, försökte massera och hon fick sova på magen vilket gick mycket bättre för henne. Bebisars organ osv är ju inte riktigt färdigutvecklade ännu, hon var förstoppad ett tag också och skrek som en galning när hon skulle bajsa. Hursomhelst kanske därför han inte vill äta? För lilla magen? Om det är magproblem lär det ju vara värst om kvällarna också fick jag höra av min barnmorska.



Ang ljudet från dammsugare etc ska det ju påminna om hur det låter i livmodern. Hursomhelst är jag helt säker på att det kommer bli mycket bättre med tiden :) Kämpa på, och jättefin blogg du har!

2011-11-22 @ 12:54:30
URL: http://shuang.blogg.se/
Postat av: Angelica

Min lilla kille är precis som din. Han har också 1-timmes skrikperiod varje eftermiddag då ingenting hjälper förutom att bära honom "upp-och-ner" Alltså att lägga honom på underbarnen med magen nedåt och huvudet tar stöd i armvecket. Men ibland hjälper inte det heller :) På mitt BVC sa de att vissa barn helt enkelt har en stund på dagen då de är "lättirriterade", precis som vuxna kan vara ibland :)



Elliot sover med täcke och pyjamas och har gjort sedan dag 1, och han svettas inte :)



Fin kille ni har!

2011-11-22 @ 13:05:11
URL: http://sepydmberpyr.blogg.se/
Postat av: Tina - Minnas mamma

Det är tydligen jättevanligt att barn som har ont i magen skriker och gråter på just kvällen. Har ni provat några magdroppar och sett om det blir lite bättre?

Dammsugaren funkar för många att distrahera dom, vattenkranen också, men Minna är livrädd för dammsugaren.. :)

2011-11-22 @ 13:11:58
URL: http://hejtina.blogg.se/
Postat av: Jennie- Inredningsglad småbarnsmamma

Gulligt! Kanske att han börjar gråta när det är dags att varva ner och dagen alla intryck kommer över honom?? Eler så kanske han är gasig och då kan man göra "spring efter vatten". Kram

2011-11-22 @ 13:19:49
URL: http://kampan.blogg.se/
Postat av: Camilla - Vardagslycklig

Ida - Isabellas mamma:

Jag tror faktiskt vi gör det :)



Ylva Lee - Mamma till Lily:

Han har haft problem med magen är vi ganska säkra på, men det har blivit bättre med mjölkfri kost (för mig då) och sempers magdroppar. Men det är mycket möjligt att det fortfarande är lite strul. Han är väldigt pruttig emellanåt.



Angelica:

Det är den känslan vi haft, att han helt enkelt är på dåligt humör och visar det på ett väldigt dramatiskt sätt. Känns som att han inte hade blivit distraherad så lätt av dammsugaren om han hade haft ont på riktigt.



Tina - Minnas mamma:

Vi kör Semper, och jag äter mjölkfritt. Men som sagt kan det ju hända att det inte räcker riktigt.



Jennie- Inredningsglad småbarnsmamma:

Ja, kanske. Han verkar ha ett hett temperament i alla fall ;). Och han har haft gasproblem, men det har blivit mycket bättre.



2011-11-22 @ 14:01:56
URL: http://vardagslycklig.blogg.se/
Postat av: Elin i Rom

Hej, vàran Myriam àr exakt lika (hon àr en mànad) hon àr hur nòjd som helst fòr att helt plòtsligt bòrja gall skrika ibland i flera timmar, ibland funkar de att làta henne hànga pà armen ibland inte. De àr verkligen jàtte jobbigt och de verkar som de inte finns nònting man kan gòra. Vi har provat allt droppar osv. Tydligen àr de normalt att dom skriker mycket vissa tider pà dagen framfòr allt kvàllen. Hoppas att nàn annan hàr som kommenterar har nàt mirakel tips som funkar =)

Kram och lycka till dom sàger att de brukar fòrsvinna vid tre mànader

2011-11-22 @ 14:02:26
Postat av: Maria - mamma till Liam ☆

åh jobbigt att han skriker så mycket på kvällen!

hoppas du får några kloka råd :)

2011-11-22 @ 14:12:15
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: browneyedgirl

Hejsan =) Hamnade hos dig och din fina blogg. Kommer tillbaka. Svårt att ge tips, mina små hade ont i magen och mycket luft i magen, det gjorde dom skrikiga, kanske kan vara det. Lycka till ! Kram

2011-11-22 @ 14:22:27
URL: http://blogg.mama.nu/browneyedgirl
Postat av: Camilla - Vardagslycklig

Elin i Rom:

Grattis till lilla dottern. Jobbigt att hon har samma bekymmer. Vi får hoppas att det inte är så allvarligt utan att det bara beror på dåligt humör som många skriver. Jag har också hört 3 månader när det gäller magen.



browneyedgirl:

Tack, och välkommen hit :). Vi har försökt rapa honom noga, kan hända att det underlättat lite.

2011-11-22 @ 14:29:21
URL: http://vardagslycklig.blogg.se/
Postat av: Anna - Gustavs mamma

Hej!



Gustav som är en vecka äldre än Elton hade samma problem för några veckor sedan. Skrek helt hysteriskt om kvällen! Vi testade allt, vagga, vyssja, sjunga, massera m.m. men det som tillslut hjälpte (tror vi) var Miniform som hjälper magen med gasblåsorna samt att han fick ligga på mage i sängen, utan kudde. Dock har han en stark nacke och vänder och lyfter huvudet själv..



Vi kör täcke med. I början använde vi bara filt, men allteftersom hösten kommit så började vi lägga på täcket, och visst han blir varm, men inte för varm!

2011-11-22 @ 14:49:14
Postat av: Fia

Inte en mildare form av kolik då kanske? Är det vid samma tid varje kväll? Dom brukar ju få magont på kvällarna när de är sådär små.. Har jag hört!:o

2011-11-22 @ 14:57:45
URL: http://josefinefia.blogg.se/
Postat av: Alex

hallo .

Vi använder täcke till Thea och hon blir inte för varm.

Han kanske skriker för att hålla sig vaken? Övertrött och verkligen inte vill sova?

2011-11-22 @ 15:11:21
URL: http://alliatta.blogspot.com
Postat av: Jane

Det kallas för kvälls kolik. Vissa barn kan ha sådär, minns att det blev mycket vaggande för Kendras del om kvällarna också.

Angående hårfön, så körde vi samma sak. MEN så här i efterhand mår jag dåligt när jag tänker på det. För hon är nuförtiden RÄDD för både hårfön och dammsugare, tror mest det va att det lät lite högt som gjorde att hon blev tyst. Så mitt tips. No more av dammsugare å hårfön!! :P

Närhet och vaggande skulle jag säga. Detta kommer ge med sig. Det mesta av den här koliken ger med sig när dom passerat tre månaders sträcket. Så länge ni utövar masmassage morgon och kväll så behöver ni inte heller truga i honom massa minifom. Usch, den flaskan slängde jag åt helevete minns jag.

Köp en sån pysventil som man kan sätta i rumpan, funkar SÅÅÅ BRA.

Har en kompis som köpte en sån nyss och hon är hur nöjd som helst. Det kommer verkligen ut MYCKET luft ur små magarna som bara är där och skapar magknip.



Och gällande täcke... Kendra sparkade bara av sig sitt täcke. Jag bäddade en specialare till henne när hon va bebis.

För det första så brukade jag alltid ha ett täcke som hon sov på. När hon låg i min famn osv så hade jag alltid täcket med dig, så när hon somnat och jag la ifrån mig henne i sin säng så va det ju fortfarande varmt under henne och hon vaknade heller inte upp av det. (som bebisar kan göra en stund efter att man lagt ner dom)

Sen vek jag upp täcket som två kullar på hennes sidor och sen tog jag ett till täcke och la över henne och liksom spände runt dom där kullarna. Så att hon hade täcke över sig men inte liksom PÅ kroppen så att hon kunde sparka av det. Fattar du? hahha man e ju sämst på att förklara ;)

Sen sover bebisar myyycke bättre om det e lite svalt i rummet så jag hade alltid fönstret öppet liite granna.

Puh, nu har jag skrivkramp.

Hoppas det löser sig :)

KRAM

2011-11-22 @ 15:14:16
URL: http://jeins.blogg.se/
Postat av: Sophy - Mamma till Ozzy.

Gasig? Kan vara nån form av kolik oxå. Det kommer på kvällarna, de 3 första månaderna. Det är egentligen bara att bita ihop. Barn skriker för ALLT.

Testa iaf att massera hans mage o cykla med benen o se om trycket lättas så att säga :)



Jag hade täcke på Ozzy, upp till magen. Känner du att han har kalla händer t ex så behöver han lite mer värme. Testa.



2011-11-22 @ 16:15:16
URL: http://minbebis.com/blogg/sophys/
Postat av: Iven

Nu har jag inte läst de andras kommentarer men hemma hos oss är det ofta likadant, alltid på kvällarna. Jag läste på blue velvets blogg att BVC-sköterskan sagt att det är bebisars "oroliga" tid och att det är vanligt att dom skriker just på kvällen. Viggo skriker också så han kiknar, det låter jättehemskt när han blir tyst för att han skriker så han inte får luft. Hos oss funkar det oftast bara att gå runt med honom i lägenheten, helt i köket med full belysning!



Viggo sover med täcke oftast i pyjamas men ibland även utan. Brukar ha en fleecefilt under honom, då brukar han hålla sig varm. :)

2011-11-22 @ 17:29:34
URL: http://iven.blogg.se/
Postat av: Mamma

Men, det där har han ju efter mig. Jag har nämligen en väl fungerande muskel under höger näsborre som gör att jag kan dra upp läppen så där riktigt högt precis som Elton gör. Kram från mormor.

2011-11-22 @ 17:39:46
Postat av: Louise - mamma till N född i Aug 2011

Våran tjej var gnällig på kvällarna (dock inte hysterisk) sen kom vi på att det var för att hon var övertrött så när hon började smågnälla så gick vi helt enkelt o la henne för natten :) dock var det ju som sagt inget hysteriskt ledsenhet utan bara gnäll så det tipset funkar väl inte för er :)



Jag har läst att vissa barn blir sämre i magen av sempersdroppar! Jag skulle prova sluta med dem o köra med minifom istället inför varje måltid. Funkar det inte så har ni ju iallafall testat :)

2011-11-22 @ 20:51:23
URL: http://lollo83.blogg.se/
Postat av: Victoria - mamma till tre

Måste bara tipsa om den inte så snygga men ack så praktiska sovpåsen!

Vår minsta lilla tjej har alltid så kalla fötter - utom när hon har sin sovpåse! Funkar kanon tycker vi, finns i tunnare och tjockare modeller så man kan anpassa efter temperatur och om man vill ha filt/täcke över eller inte.

Finns på Ikea och säkert många andra ställen som har snyggare varianter.



Hoppas det löser sig med skriket, har också hört folk som köpt och varit väldigt nöjda med pysventilen och så brukar vi köra med rinnande vatten om hon är ledsen på skötbordet - så slipper man släpa med sig dammsugaren in på toa! =)

Lycka till!

2011-11-22 @ 22:15:54
Postat av: Jennie

Det är svårt är barn blir otröstliga , speciellt när de är överträtts. Det är inget fel alls att låta dammsugaren gå ett tag, just så han får sova ut lite,.



Och angående täcket så har vi haft täcke på malva sedan september, innan dess sov hon med en fleece filt. Täckena till dpjälsäng är så pass stora att det blir luftigt och egentligen för mycket tyg. Malva är aldrig för varm, utan lagom. Vårt problem är snarare vad hon ska ha mer sedan om det blir en vääääldigt kall vinter.,

2011-11-23 @ 00:19:32
URL: http://jenniezen.blogg.se/
Postat av: Emelie-mamma till Wilde

Wilde är ju likadan men här kör vi på miniform och jag säger bara gudagåva haha. Vi var ju utan den ett haft dygn å oj va han skrek, nu när vi använder de igen är han hur nöjd som helst.



Sen har vi även köpt en speldosa som vi brukar spela på när han blir ledsen då lugnar han alltid ner sig. Typ samma metod som ni kör med dammsugare fast vi använder speldosan. Även lätt att ha med.

2011-11-23 @ 10:05:56
URL: http://ebrathen.blogg.se/
Postat av: Carro

Vilken söt bild på Elton :))

2011-11-23 @ 18:55:32
URL: http://blomqvistcarro.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0