Kroppen 4 veckor senare

(Nu blir det lite detaljer igen för er som är känsliga)

När jag fortfarande var gravid trodde jag att det skulle kännas jättekonstigt när gravidmagen försvann och det blev helt tomt där inne. Trodde nästan att det skulle bli svårt att hålla balansen för att tyngdpunkten ändrades så snabbt. Så var det ju inte :). Men det var häftigt att se hur den vips bara var borta när jag precis fått upp Elton på magen och tittade ner. Efter det kändes det nästan som att jag aldrig haft någon gravidmage, såg jag verkligen ut så för bara 4 veckor sedan? Det känns overkligt.

Jag är positivt överraskad över min återhämtning. Både efter komplikationerna under förlossningen och rent estetiskt. På BB vågade jag inte ens tänka på hur det skulle bli efter att jag sprack så mycket. Visste inte alls vad jag skulle förvänta mig, trots att personalen hela tiden var väldigt positiv. Var till och med rädd att det skulle sluta med påse på magen. Tur nog har jag inte haft några sådana problem alls ens från början, även om jag fortfarande har lite ångest inför varje toalettbesök, och troligtvis kommer ha det ett tag. Det är så lätt att glömma att hålla igång magen. Nu vågar jag i alla fall lita på att jag kommer bli helt återställd. Har nästan inte ont längre, även om det fortfarande finns ett obehag. Men det är nog lika mycket psykiskt som fysiskt skulle jag tro.

Rent estetiskt hade jag förväntat mig att magen skulle hänga som en sladdrig degklump i flera månader innan skinnet drog ihop sig, och det var jag helt ok med också. Vet inte riktigt varför, som 24 åring förstföderska bör ju förutsättningarna vara relativt goda. Vilket dom också var. Magen återgick i stort sett till sitt gamla jag direkt, aningen mjukare och kanske liite putigare bara. Jag var ju inte direkt i någon superform innan, så det var väl kanske inte så svårt att hitta tillbaka till den tidigare formen :). 6 av dom 10 kg jag gick upp försvann direkt, dom 4 återstående vet jag faktiskt inte om jag tappat, det gör mig varken till eller från.

Jag tycker det är så häftigt vad kvinnokroppen klarar av.. bära ett barn, förlösa det och sedan återgå till det normala. Man kan inte bli annat än imponerad och tacksam! Jag hoppas innerligt att jag får uppleva detta igen, för det är ingenting jag någonsin skulle ta för givet.

Vecka 39


Nu.. pigmentranden går fortfarande att se :)

Kommentarer
Postat av: Angelica - Mamma till Moa

Va skönt att du mår så bra och att du känner dig återställd :)

2011-10-29 @ 14:12:08
URL: http://mariaangelicasofia.blogg.se/
Postat av: Angelica

Du är jättefin! :)

2011-10-29 @ 15:30:54
URL: http://septemberpyr.blogg.se/
Postat av: Therese- Mamma till Ameah

Du är jätte fin och ja, det är verkligen häftigt hur kroppen fungerar! :)

2011-10-29 @ 21:19:08
URL: http://mylifeinthai.se
Postat av: Sofie

ja det är så fascinerande hur det fungerar! att en liten knodd lever inuti en själv, att alla ens organ bara "Jaha men då flyttar ja lite på mig" och sen hur allt bara kan falla tillbaks på plats sen! häftigt!

2011-10-29 @ 21:37:08
URL: http://blomstertappan.blogg.se/
Postat av: Jonna

Det syns verkligen inte att du fött barn & det för 4 veckor sedan !? Galet! Skönt att du dessutom känner dig hyfsat återställd (:



Tack! Ja, det ska bli himla mysigt att få en liten till, men ja, den där oron alltså, usch! Jäkla negativa tankar, varför ska man alltid bygga upp en massa negativt runt något positivt!



Jag förstår att du oroar dig inför nästa bebis, då du sprack så med Elton. Det måste ha varit fruktansvärt, speciellt tiden efteråt?

2011-10-29 @ 22:33:29
URL: http://djonnan.wordpress.com
Postat av: Malin

visst är det helt fantastiskt!! Min mage har hittat tillbaka så gott som direkt efter alla mina tre förlossningar, och det är väldigt skönt måste jag erkänna. Även om det är en väldans värdslig sak, så känner det ändå väldigt skönt! Och jaa, tacksam är ordet!! :)

2011-10-30 @ 00:36:39
URL: http://siljeholm.blogg.se/
Postat av: Melli

Men huh! Så fin du är , både med och utan magen! Jag har nog haft en degig klump framför mig ännu länge efter att ja fött de mina. Fast så är jag nog lite rundare än du annors också.

2011-10-30 @ 17:32:25
URL: http://mellimamma.blogspot.com/
Postat av: Jessica ♥ Mamma till Alicia ♥

Visst är det sjukt hur kroppen klarar av att återställa sig så snabbt? Min mage försvann på ungefär 2 veckor, helt otroligt! Kändes lite för bra för att vara sant :P Nu får man bara hoppas man har samma tur med nästa barn, eller vad säger du ;)

2011-10-30 @ 20:28:09
URL: http://lovelyeverafter.blogg.se/
Postat av: Hanna- Mamma till Alexander

Åh så smal och fin du är! Jag gick ner jättemkt när jag ammade... men sen har jag visst råkat gå upp 3-4kg efter jag slutat :( Kram

2011-11-01 @ 10:04:58
URL: http://imm0rtelle.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0