Kvällsmys

 
En kopp egengjord nyponsoppa med vaniljgrädde.. Hade glömt hur gott nyponsoppa kan vara. J gillar tydligen inte nyponsoppa och vågade inte testa. Den banditen.. här har jag slitit i två dagar med att plocka nypon, torkat och kokat. Hade till och med lite extra socker för att det skulle falla i smaken, grrr ;) Är säker på att Elton i alla fall skulle ha gillat den, men han sov. Fast ärligt talat gör det inget att jag fick avnjuta den själv, det var själva pysslet runt som vad hela grejen. Älskar när jag har tid och ork för sånt!
 
Det är "helg-torsdag" idag. J är ledig imorgon och hela helgen, så skönt! Imorgon har jag tid på MVC på förmiddagen, och efter det blir det familjemys för hela slanten!

Kommentarer
Postat av: Åsa H

Lärde mig idag att nypon är jättenyttigt! En kaffekopp med nypon har lika mycket c-vitamin som 35-40 apelsiner, och dessutom en massa magnesium. Jag vill också ha!
Kramar!

Svar: Vad intressant! Då kan man ju äta med gott samvete trots allt socker, tack för den faktan :) Kram
Vardagslycklig

2012-10-18 @ 21:37:40
Postat av: Mamma

Men Camilla! Gammelfrida gjorde alltid egen nyponsoppa. Har inte smakat den sen jag var liten. Jag har undrat från och till hur hon gjorde och vilka nypon man kan plocka. Nu får du lära mig. Hur smakade den? Mitt minne är att den var mjukare i smaken, inte lika skarp som den man köper.

Svar: Jasså? det visste jag inte! Kan man inte plocka alla nypon menar du? I så fall får vi hoppas att jag inte förgiftat mig själv ;). Den jag gjorde var faktiskt en förenklad variant, trots att det tog sin tid det med. Jag blev lite otålig och såg att själva soppkokningen skulle ta 5 timmar, så jag hittade ett recept där man bara behövde koka i 10 min, sen puréa och sila av. Blev gott, men inte jättelångt ifrån köpesoppa tycker jag. Någon gång ska jag testa att göra det på riktigt!
Vardagslycklig

2012-10-18 @ 22:40:45
Postat av: Sarah

Åh vad gott! Blir lite avundsjuk nu, jag som älskar nyponsoppa. Tyvärr får jag nöja mig med pulvernyponsoppa, men ska nog ut och plocka mig nypon jag med. Nu när du inspirerat mig så bra ;)

Svar: Det var faktiskt riktigt mysigt att göra egen nyponsoppa! Så leta upp lite nypon vettja, du som är så pysslig :)
Vardagslycklig

2012-10-18 @ 23:39:10
URL: http://schabelcase.blogg.se
Postat av: Anna

Ojoj så gott det där såg ut! Jag fick be min man göra nyponsoppa till mig med igår kväll (pulver dock) enbart för vad bilden framkallade! Du är duktig du på att laga bra mat till er varje dag, det är något jag skulle behöva lägga lite mer tid och energi på!

Svar: Haha, vad kul att jag kunde inspirera! Och snällt av Håkan att ställa upp :)Jo, matlagningen är något jag verkligen prioriterar. Men man kan ju omöjligt hinna med allt. Jag önskar att jag var bättre på att ta med E på utflykter i naturen.. där tror jag du är mycket bättre!
Vardagslycklig

2012-10-19 @ 15:33:31
URL: http://anaan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0