Sfinkterruptur

Ordet jag aldrig hade hört innan jag själv blev drabbad. Ordet som betyder "att spricka hela vägen". Jo.. det hade jag ju hört talas om, och trevligt lät det såklart inte. Men var det inte extremt ovanligt? Lite som att vinna på lotto? Jag hade inte i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig omfattningen av en sådan skada, det är nog svårt om man själv inte blivit drabbad. Jag har tänkt skriva det här inlägget länge, men har av flera anledningar inte kommit mig för. Från början ville jag inte lägga fokus på det alls. Jag ville bara tänka på det underbara livet som väntade med min lilla familj. Öppenheten blev viktigare med tiden, jag har till skillnad från många andra inte känt någon skam i det som hänt mig. Det är tröstande att informera och dela med sig, och jag är så glad att ämnet varit aktuellt i media sista året.

Jag kan bli ledsen när jag tänker tillbaka på första tiden efter förlossningen, innan jag i teorin förstod vad skadan innebar. Det började direkt jag fått upp Elton på bröstet.. "Du har spruckit en del, så för säkerhetskull ska du sys på operation". Orden som förmodligen var menade som att lugna mig, vilket dom gjorde för stunden. Men det var bland annat det som gjorde att jag inte förstod vad som hänt. Först trodde jag inte att det jag upplevde var speciellt mycket värre än det någon annan nyförlöst med "normal" förlossning gick igenom. Har aldrig bitit ihop så mycket i hela mitt liv, och trots det kände jag mig så mesig. Då visste jag inte att skadan jag fått klassades som "den värsta". Vågade inte se efter hur det stod till där nere till en början, men dom skymtar jag faktiskt fick liknade mer en köttätande växt än ett underliv. Det var helt omöjligt att sitta första veckorna. Stå och gå kunde jag korta stunder, men efter några minuter blev det outhärdligt. Det går knappt att beskriva känslan. Kanske som att man fått hela underkroppen sågat mitt i tu vid höfterna, sedan blivit ihopsatt igen. Efter att jag på egen hand läst på i ämnet förstod jag varför.. det finns inga ben i bäckenbotten.. Alla inälvor och organ tynger ner på det skadade området när man är i upprätt position.

Veckan efter förlossningen skulle vi till återbesöksmottagningen på KSför att prata om hur vi mådde, om amningen fungerade bra osv. Minns att det var ett rent helvete.. låg ner i baksätet på vägen dit, och biten från parkeringen till mottagningen var helt outhärdlig. När vi kom in i väntrummet fanns där bara singelstolar med armstöd. Jag fick panik och visste inte vad jag skulle ta mig till, lägga mig på golvet mitt bland alla människor? Böjd över en stol började jag stortjuta. Personalen upptäckte oss ganska snabbt och tog in oss på ett rum där jag fick lägga mig på en säng. Den snälla sköterskan tyckte det var bäst om vi tog en vända förbi gynakuten. Väl där sa läkaren bara "det ser ut precis som det ska". Nu i efterhand förstår jag ju att i hans läkarvärld betyder det "med tanke på omständigheterna". Men i min patientvärld var det samma sak som att jag var överkänslig.

Månaderna som följde gjorde jag allt för att fokusera på Elton och lyckan i att ha blivit mamma, efter några veckor gick det att sitta vilket underlättade mycket. 8-12 värktabletter per dygn första månaderna gjorde det faktiskt uthärdligt. Men det fanns fortfarande stunder då det inte gick att bortse från vad som hänt, varje toalettbesök var en pina. Kunde sitta hur länge som helst för att jag inte vågade trycka på, blev ofta tvungen att amma Elton samtligt. Sex fanns inte alls på tapeten, kände mig ungefär lika elastisk som ett sugrör där nere. Det tog ett halvår innan det ens var genomförbart, och 8 månader tills det slutade vara smärtsamt.

Det har tagit tid att bearbeta allt som hänt, säkert extra långt tid för att jag helst inte ville tänka på det alls i början. Att hantera dom fysiska bitarna var nog just då. Tror det var när jag blev gravid på nytt som jag faktiskt började ta tag i alla känslor, det fanns beslut att ta och jag hade inget val. På dagarna tänkte jag fortfarande inte så mycket på det, men på nätterna kunde jag vakna med grov ångest. Tror aldrig jag haft riktig ångest tidigare i mitt liv, inte på det här sättet. Det tog ett tag innan jag förstod att det faktiskt var ångest det handlade om. Först trodde jag det var något fysiskt fel när det dånade i hela kroppen och tystnade för öronen. Jag alternerade mellan att vandra fram och tillbaka i huset, eller sitta och klämma musklerna i nacken för att något annat skulle "kännas".
När jag väl började luta åt ett kejsarsnitt lättade det mycket, och nu har jag väl nästan bestämt mig. Det har inte varit enkelt, jag vill så gärna uppleva en till vaginal förlossning. Jag tyckte det var kul att föda barn och få känna den otroliga kraften som finns i kroppen. Hade det inte varit för rupturen skulle min förlossning varit en väldigt positiv upplevelse, tror inte ens jag skulle oroa mig speciellt mycket över det snabba förloppet. Nu är jag däremot livrädd att nästa förlossning ska starta spontant och att jag inte kommer hinna in i tid.
 
Jag har klarat mig från alla bestående men som inkontinens och kronisk smärta, som trots allt är vanliga besvär efter en sfinkterruptur. Men skulle kroppen klara påfrestningen ytterligare en gång? Allt detta ska jag diskutera på onsdag då jag har en läkartid inbokad. Det blir första gången en läkare undersöker mig sedan jag var nyförlöst. Ska bli väldigt intressant att höra hur det ser ut och vad jag har för förutsättningar. Jag hoppas att jag efter det kommer kunna ta ett beslut som känns 100% rätt.

Kommentarer
Postat av: my heavenly life

Tack för din öppenhet, skickar massa kramar till dig och hoppas de går bra hos doktorn. <3

Svar: Tack ska du ha! Jag hoppas att min berättelse inte skrämmer dig som snart ska föda ditt första barn. Det är inte det som är syftet. Hade jag fått gå tillbaka i tiden och välja snitt första gången hade jag ändå inte gjort det. Däremot önskar jag att jag var mer påläst innan, då hade jag kanske rent av kunnat undvika skadan.
Vardagslycklig

2012-10-29 @ 22:36:40
URL: http://www.myheavenlylife.com
Postat av: my heavenly life

Nej har inte blivit skrämd utan tycker precis som du säger att de är bra att vara påläst även om komplikationer som den här. <3

Svar: Vad skönt att höra!
Vardagslycklig

2012-10-29 @ 23:16:20
URL: http://www.myheavenlylife.com
Postat av: Carro Blomqvist

Vad modigt att du delar med dig. Och det är ju verkligen inget att skämmas för, det är så mkt som kan hända under en förlossning. Jag har massor att dela med mig av men har inte riktigt vågat. Jag beundrar dig!

Svar: Tack ska du ha Carro! Det är verkligen upp till var och en hur mycket man vill dela med sig av, och vad som känns personligt och inte. Är man inte bekväm i det så behöver man inte berätta.
Vardagslycklig

2012-10-30 @ 06:40:11
URL: http://glashusbloggen.blogg.se/
Postat av: Angelica - Mamma till Moa

Har du inte varit hos någon sjukgymnast alls efter Elton föddes? Det har varit min räddning. Fick gråta ut, och så bli undersökt och sådär.
Förstår vartenda ord du skriver.
Hoppas denna förlossningen blir en häftig upplevelse med!

Svar: Faktiskt så hade jag ett besök hos en sjukgymnast för att lära mig knipa rätt. Hon tyckte dock inte att jag behövde göra någon undersökning eftersom jag inte hade problem att hålla tätt. Det blev lite tokigt också för Elton var mitt i sin kolikperiod då, så jag kunde höra honom gråta ute i väntrummet. Med facit i hand borde jag nog krävt mer hjälp, men det var väl det att jag inte ville lägga focus på det just då.
Vardagslycklig

2012-10-30 @ 08:32:43
URL: http://Mariaangelicasofia.blogg.se
Postat av: anna

Strongt att skriva.. Tycker det är bra att ämnet lyfts fram då det trots allt sker, och inte är alltför ovanligt! Hoppas, om ni väljer kejsarsnitt, att det blir en lika häftig upplevelse, om än på annat sätt!
Kan ju avslöja att vi med väntar en liten, men först i maj/juni om allt vill sig. Våra små börjar bli stora :-)

Svar: Tack Anna! Grattis igen till lilla livet i magen, och beklagar verkligen hela upplevelsen runt det. Förstår om det känns svårt att glädjas fullt ut just nu. Tänk att våra småkillar ska bli storebröder? Ofattbart :)
Vardagslycklig

2012-10-30 @ 11:42:23
URL: http://www.anaan.blogg.se
Postat av: Erica - Mamma till Alexander

Otroligt att man inte får mer information om sånt här innan man ska föda!

Jag tyckte återhämtningen var jobbig och min var riktigt mild jämnfört med din. Vilken bearbetning det krävs efter man fött barn! Du är riktigt grym som klarat dig genom detta! Och faktiskt lyckat skapa ett till litet liv;)Hoppas det går bra hos doktorn!!

Kram på er!

Svar: Tack, vad fint skrivet :). Kram till dig och Alexander!
Vardagslycklig

2012-10-30 @ 12:43:16
URL: http://ericaas.com
Postat av: Louise

Jag tänkte precis som dig att det händer väl inte så ofta, så varför skulle det hända mig, var inte alls påläst. Nu fick jag inte nån sån tack o lov men det hade lika gärna kunnat bli då hon kom som en kanonkula.
Oavsett vad du nu väljer så önskar jag dig lycka till och vad spännande med en ny liten individ i familjen :)

Svar: Vad skönt att du klarade dig trots att det gick så snabbt, du hade kanske en riktig superbarnmorska :). Tack för lyckönskningarna och tack för att du fortfarande finns med och läser!
Vardagslycklig

2012-10-30 @ 20:01:47
Postat av: johanna

Ja men tänker ofta att de är så ovanligt så de händer säkert inte. Man glömmer nästan att saker faktiskt kan hända. Har själv 2 barn och hamnat på operation båda gånger, dock inte fullt lika mkt sprucken som du. Tycker det är tufft av dig att dela med dig, det är absolut inget att skämmas för. Är bra tycker jag att man kan vara så öppen så alla kan se vad som faktiskt kan hända. För ofta så känner man sig ju som ensammast i världen typ. Kram på dig du fina människa.

Svar: Åh vilken varm och fin kommentar, tack ska du ha! Vad tråkigt att du också sprack mycket. Precis så var det.. jag kände mig väldigt ensam innan jag började leta information.
Vardagslycklig

2012-10-30 @ 21:02:08
Postat av: Angelica - Mamma till Moa

Vad tråkigt att det blev så ändå :( Du har inte ont eller så nu då? Då är det väl säkerligen bra därnere tycker man ju.. Min sjukgymnast var helt fantastisk och jag fick träffa henne 3 gånger för jag hade såpass ont! Hon har lärt mig mycket och jag hade nog inte bearbetat de så bra utan hennes hjälp. :)

Svar: Nej, jag är verkligen lyckligt lottat som inte har ont längre. Men det känns fortfarande mycket stramare än innan, vilket gör att jag inte känner mig så jättesugen på att trycka ut ett till barn. Vad fint att du fick så bra hjälp, det glädjer mig. Här där jag bor verkar det som att man får ligga på själv om man vill ha stöd.
Vardagslycklig

2012-10-30 @ 21:36:50
URL: http://Mariaangelicasofia.blogg.se
Postat av: Emma - Demians mamma

Håller med föregående kommentar om att det är väldigt dålig information om vad som egentligen kan hända. Min syster kom felvänd så min mamma själv sprack hela vägen och hade jätte problem lång tid efter. Likaså berömmer jag dig som kan stå upp och inte skämmas för detta, för det är verkligen ingenting man ska skämmas för och hjälper nog många som varit i samma sits. Jag hoppas att allt går bra inför nästa barn och att mötet med doktorn går bra. Styrkekramar!

2012-10-30 @ 21:37:57
URL: http://emmaholmvall.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0