Barnvänlig gryta

Mat som kan ätas av hela familjen är ju praktiskt, och den här grytan kan anpassas även till de minsta (i alla fall över året).
 
Jag börjar med att koka köttet i en ganska stark buljong, för att det ska ta ordentligt med smak. Sen anpassar jag vattenmängden innan jag reder av på slutet, så att det blir lagom kryddigt för Elton. Nu är han i och för sig ganska härdad när det kommer till smaker, det är bara saltet vi försöker vara försiktiga med. Grönsakerna smusslar jag ner genom att finriva, varken E eller J gillar nämligen kokta grönsaker. Man kan ju skippa dom, men jag tycker det ger en god smak. Den är hur enkel som helst att göra, även om den kräver att man håller sig i närheten ett par timmar. Görs med fördel dagen innan den ska ätas.
 
 
ca 400 g grytbitar. Jag hade rådjur, men nöt går lika bra
1 gul lök
1 msk tomatpuré
1-2 dl vitt vin
5 dl buljong
en skvätt (kanske 1 tsk) kinesisk soja.
torkade örter (jag tog timjan och rosmarin)
Ett lagerblad
2 morötter
1 bit rotselleri
Vispgrädde, en rejäl skvätt
Redning, vetemjök, maizena eller vad som helst
 
Finhacka löken och fräs på någon minut, tillsätt sedan grytbitarna och stek med tills dom får lite färg. Ha i tomatpurén och fräs med hastigt, tillsätt sedan vinet. Låt allt svettas någon minut, sedan i med buljong, soja och kryddor. När köttet nästan är tillräckligt mört har jag i dom finrivna rotfrukterna (går egentligen bra med vilka som helst. Om det behövs slår jag på lite vatten redan där, sedan får allt koka 30 min till. Köttbitarna ska falla isär när det kokat klart. Sedan smakar jag av såsen genom att fylla på med mer vatten, att det blir mycket sås är bara en fördel enligt mig ;). Sen är det bra att ha i en rejäl skvätt vispgrädde och reda av till önskad konsistens.
 
E älskar denna gryta och har ätit den i flera dagar, med olika tillbehör. Potatis och ärtor ena dagen, ris och riven morot den andra osv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0