Första veckomenyn

Vi har ju då alltså börjat försöka äta enligt IFD här hemma, dvs så mycket mat med antiinflammatorisk effekt som möjligt, och försöka undvika det motsatta. Jag har dokumenterat alla mål vi ätit under en hel vecka.. Mest för att själv få en helhetsbild av vad vi stoppar i oss och på så vis bli bättre på att balansera, men också för att det är bra att kunna gå tillbaka och hämta inspiration. Att jag älskar att matblogga är bara en bonus ;).
 
Vill man äta mat som är nyttig, ekonomisk och samtidigt att det ska vara så enkelt och smidigt som möjligt, då gäller det att planera mycket i förväg. Det värsta jag vet är att stå i en matbutik 16.45 och snabbt försöka komma på kvällens middag. Som med allt annat gäller det att inte gå till överdrift. Det ska ju vara hållbart i längden, och vissa dagar blir det helt enkelt som det blir. Det är helheten som räknas.
 
Nu råkade det bli att vi började på en lördag, så det blir nog att jag fortsätter så och lägger upp på söndagar. Så länge jag orkar fortsätta då ;)
 
 
Lördag:
 
 Frukost: Fullkornssmörgåsar med ost
 
Lunch: Blodpudding med lingonkeso, strimlad vitkål och morrötter
(bästa sättet att äta blodpudding på).
 
Middag: Kyckling i lergryta med currysås, ris och gröna ärtor
(samt lite färsk spenat för min del;). Använde mig av ett helt vanligt husmorsrecept,
bortsett från att jag hade i rejält med gurkmeja i såsen. Både curry och gurkmeja
är väldigt antiinflammatoriska kryddor.
 
 
Söndag:

Frukost: Havregrynsgröt med torkade aprikoser, katrinplommon och linfrön.
(Elton fick torkade aprikoser och rivet äpple). Kokt ägg till.
 
Lunch: Blodpudding med lingonkeso, strimlad vitkål och morrötter.
(J äter inte blodpudding, men han jobbade helg så jag och E festade loss)
 
Middag: Pad Thai ala J. Mycket nudlar, men rätt kryddor. 
(Elton fick en rådjursgryta som jag gjorde under dagen) Jag kompenserade
genom att äta en portion färsk spenat. Vi har alltid en liten påse "wookkött"
att plocka fram ur frysen. Köper alltid stora stycken, strimlar och fryser in i
portionsförpackningar. Lätt att ta fram och tinar snabbt!
 
 
 
Måndag:
 
Frukost: Havregrynsgröt med torkade aprikoser, katrinplommon och linfrön.
(Elton fick torkade aprikoser och banan). Kokt ägg till.
 
Lunch: Rådjursgryta med rotfrukter, broccoli och gröna ärtor.
Till och med jag som inte gillar rådjur tyckte denna var god.
 
 
Middag: Lins och morotsgryta med fullkornspasta och råkostsallad.
(Väldigt bra recept, ska se om jag kan printa ner det i kommentarsfältet)
 
 
Tisdag:
 
Frukost: Havregrynsgröt med torkade aprikoser, katrinplommon och linfrön.
(Elton fick torkade aprikoser och banan). Kokt ägg till.
 
Lunch: Lins och morotsgryta med fullkornspasta och råkostsallad.
 
Middag: Ingefärsbiff med ris (ala J)
(Elton åt falukorv med ris och råriven morot)
Här orkade vi inte vara så seriösa med grönsakerna, därför
blev det en morot till förrätt, och avokado till efterrätt ;).
 
 
Onsdag:
 
Frukost: Havregrynsgröt med aprikoser och linfrön. Knäckemacka med ost till.
 
Lunch: Falukorv med fullkornspasta, vitkål och spenat
Ok, jag erkänner.. det blev en klick ketchup också, kanske två.
(E gillar inte vitkål och spenat, han fick morot)
 
 
 Middag: Färsbiffar med rotfrukspuré och broccoli.
Biffarna är kryddade med färsk ingefära, lökpulver och vitlökspulver..
 
 
 
 
Torsdag
 
Frukost: Knäckemacka med ost, fil med havregryn
 
Lunch: Färsbiffar med rotfrukspuré och gröna ärtor
(Rester från dagen innan)
 
 Middag: Lyxkorv med sötpotatis och rödkålssallad
Vi har kommit på att korv och kål-sallad är en klockren kombo,
därför hardet blivit en del korv. Det är skillnad på att trycka 3
varmkorvar med bröd och att äta denna perfekta lilla
anrättning.Korven var en med 96% kötthalt vi hittade.
Kanongott verkligen.
 
 
 
Fredag
 
Frukost: Mackor på hembakat fullkornsbröd (mums)
 
 
Lunch: Thaimat på stan. Elton åt en barnmatsburk
 
Middag: Dumplings med pak choi-sallad och ris
Måste ordna en egen matkategori för alla J´s asiatiska läckerheter!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: anna

Som vanligt är jag sjukt imponerad av er mat, jag måste verkligen bli bättre på det. Rätten ingefärsbiff med ris såg god ut, recept på köttet? Lycka till med dieten!

2013-01-14 @ 11:42:04
URL: http://www.anaan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0