IFD - ett hälsoprojekt

Jag brukar inte ha några andra nyårslöften än att försöka vara så lycklig och harmonisk som möjligt, det har jag inte i år heller. Vad jag däremot gjort är att jag kommit igång med ett litet nyårsprojekt i hälsans tecken, vilket i och för sig grundar sig i förmågan att vara just "lycklig och harmonisk". Jag tror verkligen att det man stoppar i magen spelar en stor roll för hur vi mår, både fysiskt och psykiskt.
 
Vilken sorts kost man mår bäst av är ju så otroligt individuellt, alla måste verkligen finna sin egen väg. Jag har läst väldigt mycket näringslära under dom sista åren då jag haft problem med vitaminbrister och förhöjt homocystein. Eftersom tillskott inte hjälpt fullt ut, har jag istället försökt hitta egna lösningar. Flera gånger har jag då ramlat över information om IFD-kost. IFD betyder att man ska äta mat som har en hög antiinflammatorisk effekt, och försöka undvika det motsatta. Egentligen behöver man inte undvika något alls så länge man lär sig balansera upp det hela. På så sätt hjälper man kroppen att självläka. Forskning visar att kronisk inflammation ligger till grund för många av dom välfärdssjukdomar som är alltför vanliga här.
 
En bok som beskriver allt detta är Den självläkande människan av Sanna Ehdin. Jag har velat ha den länge och fyndade den på Blocket precis före jul, nu är jag helt såld. Bland annat har jag lärt mig att förhöjt homocystein är en inflammationsmarkör, vilket jag aldrig fått information om av någon läkare. Jag har nu försökt tänka "IFD" sedan strax före nyår, och jag måste säga att jag faktiskt redan känner en skillnad. Kroppen känns piggare och fräschare, jag har fått finare hy och en helt annan färg i ansiktet. Magen fungerar bättre också, vilket i stort sett varit hopplöst under båda graviditeterna.
 
Har man väl fått in rätt tänk så är det inte alls svårt eller krångligt. Vi har egentligen inte ändrat så mycket annat än att vi äter ÄNNU mera av dom kryddor som vi redan älskar.. ingefära (såg ni ju igår;), vitlök, lök chili och massor av andra som har en extremt inflammationsdämpande effekt. Vi tänker på att inte slarva med grönsakerna och att välja rätt sorter.. morötter, spenat, vitkål och broccoli går åt i mängder. Jag och Elton äter havregrynsgröt till frukost nästan varje dag, produkter på vitt mjöl har vi bytt ut mot fullkorn. Mannen i huset är fortfarande aningen motsträvig till vissa saker, men det mesta går hem ;) Eltons äter det mesta som bjuds med god aptit. Jag kommer helt klart fortsätta med detta, ser det inte som jobbigt eller belastande på något vis, så det finns ingen anledning att sluta.  Mer information om IFD-mat hittas HÄR.
 
Jag har bestämt mig för att lägga upp lite veckomenyer här på bloggen. Mycket för min egen skull så jag ska minnas allt vi äter, det är bra att kunna gå tillbaka och hämta inspiration ibland! Så det kommer :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0