Laxsoppa med fänkål tomater och vitlöksbröd

Var beredda på att bloggen kommer innehålla en hel del mat nu när jag har semester, det är nämligen så jag fyller mina dagar ;). Den här soppan är farligt god, jag har fortfarande inte tagit mig ur matkoman. Om ni gör den, våga inte skippa vitlöksbrödet...



Vitlöksbrödet
Lantbröd
25 gram smör
1 pressad vitlösklyfta

Värm ugnen till 225 grader. Rör ihop smör och vitlök och bred på brödskivorna. Vänta med att ställa in det till ca 5 min före servering.

Laxsoppan
2 Potatisar
250g morötter
1 fänkål
1-2 vitlöksklyftor

9 dl vatten
2 fiskbuljongtärningar eller 3 msk fiskfond
1 tsk chilipeppar
1 krm vitpeppar
2 tsk torkad timjan
1 tsk torkad rosmarin
0,5 tsk salt

0,5 purjolök
250gr körsbärstomater
550g laxfilé
1 dl vispgrädde

Skala och tärna potatisar och morötter, ansa och strimla fänkålen (skär ev. bort mittstocken. Fräs det sedan några minuter i en gryta tillsammans med pressad vitlök. Tillsätt vatten, buljongtärningar och alla kryddor. Låt koka i 10-15 min tills grönsakerna är mjuka, mixa sedan soppan slät med en stavmixer (ej nödvändigt men blir godare).

Skär purjon i tunna ringar, hälften av det vita och hälften av det gröna. Tärna laxfilé i 2*2cm stora bitar. När soppan är mixad tillsätter du purjolöken, laxen, körsbärstomaterna och grädden. Låt sjuda ca 3-5 minuter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0