Att drömma

Jag i åratal varit intresserad att att lära mig "klardrömma", Att bli medveten om att man drömmer i drömmen, lyckas hålla kvar den och sedan styra den. Då kan man göra massa häftiga saker, flyga till exempel. Det finns extremt mycket information om detta på nätet och alla ska tydligen kunna lära sig. Jag har varit med om det när jag var liten, men då fattade jag inte att jag kunde styra det som händer själv.

Här är ett kort sammandrag över hur det går till:

Det första steget är att bli medveten om att man drömmer över huvud taget, ett bra sätt ska vara att skriva drömdagbok. När man väl börjar bli medveten om drömmar måste man kunna känna igen att det är en dröm. När man väl tänkt tanken "drömmer jag?", är ju chansen stor att det faktiskt är en dröm. Men det kan vara bra att utföra ett litet test för att veta säkert, till exempel trycka fingret genom handen. Om man drömmer går fingret igenom. När man väl lyckats med det är det bara att låta fantasin flöda. Försöker man för mycket i början är det tydligen lätt att man vaknar, så det gäller att ha is i magen :).

Jag har i alla fall börjat nu, tog en lång sovmorgon i morse för att öka chansen till att minnas mina drömmar. Minns två stycken, men jag insåg aldrig att jag drömde.

Dröm 1. (Jag hade nog inte kommit ihåg denna om jag inte återberättat den för J innan han gick till jobbet)
Jag, Jörgen och någon/några fler är ute och går i en jungel. Jag är barfota och massor med kryp, maskar och andra äckligheter börjar krypa upp för benen. Jag får panik, skriker och försöker få bort alla djur. Skriker till J att vi måste vända så att jag får hämta skor.
J: "Nej, det var du som bestämt inte skulle ha skor, nu får du klara dig utan"
Jag: "Det går inte, jag har kryp överallt"
J: "Ok, du får ta mina skor"

Analys: Ja, vad ska man säga. Det är ett typiskt Jörgen och Camilla scenario, inte alls speciellt ovanligt i något sammanhang. Jag vill ha allt perfekt, J är däremot hur avslappnad som helst och måste köra lite "parenting" på mig ;). Tror att jag drömde om det för att jag hade extremt ont i magen och mådde illa på kvällen, behövde bli lite extra omhändertagen.

Dröm 2.
Det är en fin sommarkväll, jag är hemma i Mora och står på "cykelvägen" tillsammans med mina syskon och några till. Jag är osäker på varför vi är där. Känns som att vi är på väg någonstans och mamma och pappa har gått i förväg med deras ena hund Billy. Den andra hunden Bolo är kvar med oss. Han springer runt på ängen och leker. Helt plötsligt kommer han tillbaka och gnyr lite. Jag klappar honom och frågar vad det är? Då känner jag att han har en fästing på ryggen. Att en hund får en fästing är ju egentligen ingen stor grej. Men av någon anledning blir det värsta pådraget. Jag tar kommandot och börjar delegera ut uppgifter i ren storasysteranda, "hämta fästingplockaren, håll i Bolo, gör det". Men Bolo springer iväg och sen vaknar jag.

Analys: Känns som att båda drömmarna handlar om "roller" i livet. Här är jag den ansvarstagande som stryr upp och fixar. Och då kanske jag balanserar upp det tillsammans med J?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0