Jörgens okända skills

Ni vet hur jobbigt det är ibland när man har en bra låt på tungan men inte får fram vilken det är? man bara vet att den är sjukt bra, det händer mig hela tiden…
 
Hemma hos oss är det Jörgen som står för musikspelandet, jag har en spellista med 20 låtar som jag spelar om och om igen när J inte är hemma. Det händer att jag försöker önska någon av Jörgens låtar… men jag kan bara typ 3 sekunder av melodin, ingen text. Jörgen är expert på att lista ut vilken låt jag menar, oavsett hur fel och ologiskt jag nynnar lyckas han hitta rätt. Det fina är att han inte ger sig innan han hittat låten, det är viktigt för honom att tillmötesgå mina önskemål.
 
I lördags hände det, jag fick för mig att jag ville höra en speciell låt. Nynnade den några gånger ”BAMBAMBAMBAM BIII, BAM BAM BAM BIIIIIIII”, kom inte ihåg vilken genre eller något annat en just den melodisnutten. Efter ca 15 min hade J listat ut det, Gentleman–Dem gone
 
Igår hände det igen.. Jag kom hem från jobbet, J stod och diskade och lyssnade på en gammal cd skiva med något punkband. Jag sa ”åååh det här påminner mig om den där låten jag gillar, du brukade spela den ibland när vi bodde i förra lägenheten”. Jörgen bara ”öhm, hmm jaha?”. Här hade jag knappt någon melodisnutt alls, chansade lite och försökte få fram själva känslan i låten. ”Bo bo bo bo”, helt fel visade det sig sen. Men… J lyckades ändå hitta rätt låt… The Jam–In the city. Han resonerade sig fram genom att tänka ”den här punklåten borde Camilla tycka är bra”.

 

Är det inte fantastiskt?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0