Vegetarisk soppa med CHEDDAROST

Jörgen är ute med sina kollegor så jag är hemma själv och myser. Det är inte ofta jag tycker att det är skönt att vara själv, men ibland så. Om inte annat får jag se på Livet på BB utan att han sitter bredvid och suckar högt ;).

Jag hade tänkt ta en joggingrunda, men regnet gjorde att det inte kändes så lockande. Istället bestämde mig för att göra lite mysmat att äta framför TVn. Den här soppan är väldigt enkel att göra, och alla som gillar ost bör tycka om den.. och vem gillar inte ost?




Receptet
6-8 portioner

2 morötter / 2 selleristjälkar / 2 gula lökar / 2 vitlöksklyftor / 800g blomkål / Olivolja / 200 g cheddarost / 2 tärningar höns-eller grönsaksbuljong / salt och svartpeppar / 1 msk skånsk senap

Skiva skalade morrötter och sellerisjälkar. Grovhacka löken och skiva vitlöken. Skär blomhålen i 1,5 cm tjocka skivor. Bryn alla grönsaker på medelvärme med locket på glänt i 10 min.

Riv cheddarosten och ställ den åt sidan. Häll 1,5 liter vatten över grönsakerna och smula ner buljongtärningarna. Rör om ordentligt och låt koka upp. Sänk värmen och låt puttra under lock i 10 min.

Ta kastrullen från värmen. Salta, peppra samt tillsätt ost och senap. Mixa med stavmixer eller blender tills den är slät. Späd ev med vatten till önskad konsistens. Knaperstekt bacon är gott som garnering.

Tips: När soppan är kokhet kan det vara svårt att bedöma kryddningen. Kryddorna kommer fram mer när soppan svalnat lite.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0