Tanten talar ut

I måndags påbörjade jag en surdeg. Jepp, du läste rätt. Har varit sugen på att testa ett tag, tror att det är tanken på "naturligt" som tilltalar mig. Enligt receptet ska degen börja bubbla på dag två, som var igår. Studerade deg*äveln länge och såg inte en enda liten antydan till bubbla.

I vanliga fall hade jag ringt mitt alltid lika tillförlitliga nödkort, mamma. Men mamma och pappa är ju i Thailand. Kom på att om det är någon som har gjort surdeg, så är det nog mormor. Och det hade hon ju, men "på medeltiden", tror jag hennes uttryck var ;). Vi kom fram till att min deg nog inehöll för lite vatten för att kunna bubbla, men att ja borde ge det en dag till.

Idag tycker jag att den har blivit större, vilket borde bero på att den jäst. Allt verkar alltså vara i sin ordning. Idag ska degen ha mat i form av vatten och mjöl. Låter som en torftlig frukost, stackars lilla deg. På lördag SKA jag och älskligen äta surdegsbröd till frukost.

Kommentarer
Postat av: Samira

Hur mår degen nu? Trivdes den i...värmen? =)

Kram!

2010-02-11 @ 12:12:31
Postat av: Camilla

Den mår bra tror jag :P. Vred upp elementet i badrummet och ställde den där. Då tog det fart :)

2010-02-11 @ 14:04:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0