Delad eller gemensam ekonomi?

Dom diskuterade parekonomi idag på Efter 10 med Malou. Martin Timell var gäst och säger att det var enkelt för honom och hans fru, för dom ägde ingenting från början. Sen när han började tjäna pengar, blev egen företagare och vise versa, var det en självklarhet att han hela tiden skrev över hälften på sin fru. Ann Söderlund var där också, hon köpte ett lantställe mot sin killes vilja för att det var hennes livsdröm. Han fick dock motsvarande summa att ensam förfoga över, eftersom dom precis sålt en bostad.

Vad är bäst då? Var och en får ju se till sin egen situation. Jag och J har liksom aldrig behövt diskutera vår ekonomi över huvud taget, det har bara blivit som det har blivit. Först tjänade jag mer, sen tjänade vi ungeför lika, nu tjänar han mer. Precis som Martin och hans fru började vi på noll, och har sedan byggt upp vårt liv tillsammans. Det blir nog lättare då, vi tjafsar aldrig om pengar. Stora inköp diskuterar vi, men det blir liksom inte ur ett ekonomiskt perspektiv. Fokus blir mer hudvida det aktuella inköpet behövs, eller om man har lust eller inte när det gäller upplevelser.. som resor. Just resor är något som vi båda prioriterar högt, så där har vi faktiskt dragit iväg själva både jag och J. För min del var det dock skönare när jag tjänade mer, eller då vi tjänade lika. Jag har svårare att spendera pengar nu och unnar mig mindre, fast vi egentligen har det mycket bättre ställt än när vi tjänade lika. J har aldrig antytt att jag inte skulle ha samma rätt som honom, det vet jag att han tycker att jag har. Som jag skrivit tidigare jobbar jag dock med att ändra mitt tankesätt kring den frågan. Men det har faktiskt blivit lättare sedan vi fick Elton och blev en familj, mer självklart att dela.

Experterna på Efter 10 rekommenderar att man tar ett snack, och att den som tjänar mindre ska stå på sig när det till exempel gäller pensionsfonder och dylikt. Det förstår jag dock inte, hur det skulle kunna vara ett problem? Skulle jag vilja öppna ett pensionssparande till mig själv skulle jag inte känna att jag behövde få J´s godkännande innan jag gjorde det. Någon måtta får det vara ;).

Kommentarer
Postat av: Cissi

håller med, tror att sånt oftast ger sig själv, eller det har gjort det hos oss iaf. har aldrig direkt behövt diskutera ekonomi alls, innan nu det vill säga. Men det är inte i några "ditt och mitt" ordalag utan snarare så att Marcus måste få ihop ett testamente sen han och hans bröder fått ett företag ihop.. ;)

2011-12-15 @ 14:37:40
URL: http://cissiochkampenomlyxen.blogg.se/
Postat av: Sofia - Mamma till Wilbur ♥

Vi har aldrig diskuterat ekonomi, pengar har aldrig varit ett problem för oss då vi båda två tjänat hyffsat bra. Räkningar har vi delat rakt av och sen har vi köpt det vi velat ha. Vi hade ju allt sen tidigare så vi har inte ens behövt prata om några stora inköp. Nu när jag är mammaledig och har kass fp så har vi gjort så att han betalar hyran men jag betalar elen, inte heller något vi pratat om. Det bara blev så. :) Och så köper han den mesta maten eftersom jag är hemma och köper allt som behövs dagtid. :)

2011-12-15 @ 17:00:06
URL: http://idamariasofia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0