En klassiker

Idag på lunchen var jag och min kollega H och handlade i kiosken nere på gatan. H ville ha snus och en red bull, jag ville ha snask. H har brutit handleden och tillåter därför sig själv falla för alla frestelser. Jag har inget att skylla på. Men, det är inte det som är poängen med den här historien.

När vi stod där i kiosken så stelnar H till och börjar peta mig på armen, men jag fattade aldrig vad det var frågan om. När vi kom ut berättade H att det var Frank Andersson som stod bakom oss i kön. Jag hade ingen koll på Frank, så H uppdaterade mig:

Frank Andersson är en av Sveriges genom tidernas bästa brottare. Under 70 talet och början på 80-talet vann han både junior VM, fyra EM-guld och tre VM-guld. Så när det var dags för Frank att representera Sverige i OS i Los Angeles 1984, var förväntningarna höga på det svenska stjärnskottet. Men under tävlingen försvann han spårlöst och ingen visste vart han tagit vägen. Några dagar senare kom han tillbaka i en cabriolet, det visade sig att han varit i Las Vegas. Folk undrade såklart vad han sysslade med, och det var då han svarade med det klassiska citatet: "kuken ska ha sitt". Han lyckades trots allt kamma hem Brons i tävlingen, medaljen gav han till en taxichaufför.

Hur kan jag aldrig ha hört den här historien tidigare? Det finns till och med en staty kallad "kuken", där konstnären sägs inspirerats av citatet. Den är ju vansinnigt kul.. gosh! Jag tycker det är störtskönt, grabben ville ligga och var ärlig med det. Ser inga som helst problem, han gjorde ju faktiskt det han kom dit för också.

Vill även passa på att damma av dessa gamla godbitar som jag lyckades rota fram. Hans tafatta poser i kombo med de orangea skåpen blir ju oemotståndligt hett... eller inte.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Frankieboy är kung! Nu kan man ju även se honom i Let's dance på fredagarna :-)

2011-01-16 @ 21:21:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0