Genombrott

Jag har ju skrivit ganska mycket om hur mycket vi klurat och funderat över hur vi ska lyckas bebisanpassa lägenheten. Den är perfekt för oss två, men det blir svårare nu när vi blir tre. Det vi ältat mest har ju varit vart vi ska göra av spjälsängen och vagnen. Vi har verkligen vänt och vridit på varje vrå och bara kliat oss i skallen, men nu tror jag vi har fått ett litet genombrott i alla fall.

Jag har tagit lite bilder för att ni verkligen ska förstå varför det varit svårt...

Sovrummet är ju det naturliga stället att ha spjälsängen, i och med att vi bor i en tvåa. Men ställer man den på sidan av sängen (där tvättställningen står på bilden), så kan man inte öppna garderobsdörrarna bakom. Alternativ två är att ställa den i fotändan, men då går det ju inte att gå runt sängen. Alternativ 3 har varit att skjuta vår säng mot någon av väggarna för att få loss lite mer utrymme på sidan. Men det känns inte heller kul.


Vardagsrummet är ju som ni ser helt smäckat. Vi köpte soffan och databordet när vi flyttade in för att utnyttja utrymmet på bästa sätt.


I hallen vill ju ju kunna ställa vagnen eftersom vi inte får ha den i trapphuset (brandregler), och cykelförrådet ligger i källaren. Visst går det att ha vagnen i hallen, men den kommer vara ivägen.


Genombrottet kom när mamma var här och kläckte idén att vi kan avveckla datahörnan i vardagsrummet, och ha det utrymmet som huvudplats för spjälsängen. Jag har mätt, och den går faktiskt precis in. Då kan vi bara att flytta spjälisen mellan sovrummet och vardagsrummet som vi själv vill. Mamma och pappa har berättat om när jag och syskonen var små, och dom var bjudna till någon av grannarna. Då bar dom bara med sig spjälsängen in, sen när det var dags att gå hem bar dom bara med den tillbaka, med sovande unge och allt. Så det lär ju inte vara några större problem att bära runt den i vår lilla lägenhet ;).

Jag tror inte att det är någon nackdel att bebis får ligga och sova i vardagsrummet heller. Då blir h*n trygg i att sova med lite ljud omkring sig, så slipper vi smyga omkring och vara försiktiga sen. Datahörnan har vi inte använt en enda gång sedan vi skaffade nya laptopen, så den kommer vi inte att sakna. Den kan få bo på vinden tills vi flyttar till något större! Både jag och J tycker att det blir den bästa lösningen.

Kommentarer
Postat av: Lisa Brändström

Vad kul att du tittade in, nu har jag en till blogg att läsa :)



Ojoj, det är svårt med planering. Jag tycker vi har trångt fast vi har en trea. Men man vänjer sig med det man har, sedan är det svårt att planera om :D

2011-07-19 @ 23:20:58
URL: http://lisabrandstrom.blogg.se/
Postat av: Joanna

Det blir säkert jättebra hur ni än gör, men när mina barn var små ville jag ha dem inom två meters avstånd, så i vardagsrummet var inte att tänka på...



Lite kul att hitta din blogg samma dag som min yngste fyller tio... Då har de eget rum sen länge... ;)

2011-07-20 @ 00:33:33
URL: http://joannasuniversum.blogspot.com/
Postat av: Sandra - Alvin och Wilmas mamma

Hej hej!

Förstår att det är svårt med planeringen, men ett litet tips är att sätta hjul under spjälsängen så kan ni dra sängen med er istället för att lyfta den. Är du ensam är det lite svårt att bära den själv, och oftast vaknar dom små när man försöker i smyg att dra den några meter! Lycka till med magen :)

2011-08-09 @ 21:58:37
URL: http://happilyme.blogg.se/
Postat av: Sandra

Snygga tavlor över soffan! :)

2011-08-10 @ 08:28:17
URL: http://shabbychicme.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0