Eftermiddagen och ännu en ekonomisk soppa



Jag och Elton gick förbi ett café och köpte semlor när vi var ute idag. Det är något speciellt med att handla på ett café och få med sig en kartong med presentpapper runt, känns mysigt och lyxigt. Det var kö hela vägen ut på gatan, helt sjukt. Jag blev tvungen att lämna vagnen utanför och ta E på armen, den hade aldrig fått plats. Som tur var kunde jag hålla ett öga på den hela tiden genom fönstret.

Resten av eftermiddagen pysslade jag på hemma. Tvättade tre maskiner tvätt och vek tvätt från helgen. Bakade bröd och lagade mat. Elton har varit go och glad hela dagen, nöjd med att sitta och titta på när jag for runt.
Till middag blev det soppa, perfekt mat när man ska äta semla till efterrätt. God blev den också. Det bästa är att man kan variera den så den faller många i smaken. Helt veg eller med bacon, och för en mer barnvänlig variant ersätts chili med sambal vid sidan av. Den blev inte lika snygg som det var tänkt. Jag tog en röd och en gul paprika istället för två gula.

Soppa på majs och ugnsgrillad paprika med bacon och tomattopping

4 port


2 paprikor, gula eller orangea
1 hel vitlöksklyfta
450g frysta majskorn
1 liter grönsaksbuljong (1 l vatten och två tärningar)
salt och peppar
torkade chiliflingor eller sambal (valfritt)
bacon
tärnad tomat

Sätt ugnen på 250. Kärna ur och skär paprikan i strimlor. Lägg i en långpanna, ringa över olivolja och blanda om. Försök få skalsidan upp. Rosta i ugnen i 25 min.

Koka upp 1 liter buljong och tillsätt majsen och en skalad vitlöksklyfta. Koka upp, sänk värmen och låt puttra i 20 min.

Sleva upp ett par dl majskorn och ställ åt sidan i en skål. Lägg i den rostade paprikan i grytan och mixa allt slätt, tillsätt sedan majskornen och smaka av med salt, peppar och chili. Istället för chili kan man ha lite sambal oelek vid sidan av så var och en får ta själv.

Knaperstek bacon och tärna tomater att toppa med. Servera med ett gott bröd, typ kavring.

 


Kommentarer
Postat av: Erica - Mamma till Alexander

Ja jag njuter för fulla muggar! Vi har nog haft väldig tur och det tackar jag verkligen för. Jag hade nog aldrig orkat något annat, haha. Nej, men jag funkar verkligen inte utan sömn :)



Jobbigt för er med så många uppvak:( och ersättning funkade inte? Vaknar han alltid av hunger eller? Kram!

2012-02-21 @ 21:51:33
URL: http://ericaas.com
Postat av: Hanna - Mode, smycken och min vardag

Gott det låter!

2012-02-21 @ 22:07:21
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Postat av: Hanna- Mamma till Alexander

åh det soppan verkar jättegod verkligen!

2012-02-21 @ 23:02:27
URL: http://imm0rtelle.blogg.se/
Postat av: ´Liinda

Soppan ser jätt egod ut! Måste provas här hemma någon dag!

2012-02-25 @ 10:49:04
URL: http://liindiita.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0