Måste berätta något sjukt..

Under graviditeten och amningen fick jag aldrig några bristningar, varken på magen, brösten eller någon annanstans. MEN.. efter sista mjölkstockningen fick jag två på just det stockade bröstet. Har aldrig hört talas om att någon fått det av den anledningen.. Men det kan ju omöjligt vara en slump? Rent estetiskt kunde jag inte bry mig mindre, men obehagskänslan när brösten är sprängfyllda förvärras när jag vet att huden faktiskt spruckit.

Om man får mjölkstockning vid ett tillfälle så har man en ökad risk att få det igen i flera månader efteråt. Därför blir det lätt en ond cirkel om man drabbas. Jag läste om en tjej som ammade 2 barn utan en endaste mjölkstockning, sen med 3:an lyckades hon dra på sig en, och då var det kört. Efter det hade hon månader av upprepade mjölkstockningar och blev tvungen att sluta amma tidigare än vad som var tänkt. Det låter ju bekant.

Så ett gott råd till alla som ammar och inte haft någon mjölkstockning.. gör allt för att undvika det. Har man aldrig varit med om det är det så lätt att tänka "äh, det händer inte mig", sen slarvar man med kläder osv. Helt fel.


Kommentarer
Postat av: Carro

Men .. vad konstigt att du fick de sådär.. låter ju verkligen lustigt :(((

2012-03-28 @ 22:58:00
URL: http://blomqvistcarro.blogg./
Postat av: Tove

Jag slarvar som tusan, har haft början på mjölkstockning, då det ilat som fan i ena bröstet men sen har det gått över av sig självt. Är glad att jag sluppit få det ordentligt en endaste gång.

2012-03-28 @ 23:33:35
URL: http://tviv.blogg.se/
Postat av: Elin i Rom

ja fy tusan fòr mjòlkstockning! Jag har haft tur och haft de bara en gàng (nàr Miri var tvà mànader tror jag) men de var fullt tillràckligt, tre dagar med 40gr feber och ONT i bròsten... nu mer àr jag livràdd och jàtte noga!

Làter konstigt de dàr med bristningarna..hm.. aldrig hòrt talas om!

Skòt om dej!

Kram

2012-03-29 @ 10:07:45
URL: http://minbebis.com/blogg/mammairom/
Postat av: Sophy - Mamma till Ozzy.

haha ja fy, jag va så rädd för att få det. Fick nästan när mjölken rann till efter det pumpade jag som en tok o gick runt med bröstvärmare dygnet runt. Jäkligt svettigt men effektivt som satan :)

2012-03-29 @ 11:15:28
URL: http://minbebis.com/blogg/sophys/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0