En vända till barnakuten

Precis efter att jag skrivit inlägget igår gick jag för att titta till Elton, han hade sovit på övervåningen i någon timme. Tyckte han kändes väldigt varm, så jag hämtade tempen. 41 grader visade den... Visste att det bara var 3 timmar tidigare han fått febernedsättande senast, så jag blev helt livrädd att febern fortfarande tickade uppåt. Jag blev inte direkt lugnare av att Elton sov under hela tiden jag tempade honom heller. Gjorde det självklara i varje nödsituation.. jag ringde till mamma :P. Hon tyckte jag skulle sätta honom i ett svalt bad för att snabbt få ner febern, och en till dos med febernedsättande såklart. Sagt och gjort. Under tiden jag gjorde det ringde mamma hem J som var på jobbet på dubbelpass. Pappa ringde till sjukrådgivningen som sa att man alltid ska åka in vid 41 grader.
 
E kvicknade till snabbt av badet och grät panikslaget, han tänkte väl att jag hade blivit spritt språngande till sist. Det var så hemskt att behöva hålla kvar honom där, kände mig som en riktig bov. Samtidigt var det ju skönt att han orkade protestera. Tog upp honom efter 5 min, gav honom en supp ipren och en flaska iskall mjölk. När J kom hem var han faktiskt riktigt med på banan, blev jätteglad över att se pappsen. Ringde vårdguiden och förklarade läget, dom tyckte att vi skulle åka in ändå. Kändes tryggast så för oss också, hade blivit en väldigt orolig natt annars. Det visade sig att vi varit för snåla med febernedsättande, halv dos ipren var för barn mellan 7-15 kg, hel för barn mellan 15- 24. E väger runt 12 kg så jag valde att ge honom den lägre. På akuten sa dom att han kunde få en hel dos, plus att vi kunde kombinera det med lika stor dos alvedon om inte iprenen tog tillräckligt. Skönt att vi fick reda på det!
 
Natten gick vädligt bra. Jag fick knappt en blund, men E sov bra och febern höll sig nere. Idag har han bara lite feber men verkar väldigt trött. Ska försöka få i honom massor med vätska så bör detta vända nu!

Kommentarer
Postat av: Mamma Agneta

Vill bara säga att jag inte sa bada utan duscha lite svalt. Men bad tycks ju funka det med. Kryapådigkramar till Elton från mormor

2012-10-03 @ 11:33:18
Postat av: Fia- mamma till Edison

Fy vad läskigt! :( Hoppas lillen har kryat på sig nu!! Och grattis i efterskott till lilla Elton som har fyllt ett år :) Kram

2012-10-03 @ 22:54:06
URL: http://airyfairy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0