Prat om mat, lite inspiration!

Det är inte bara bloggandet det varit dåligt med under sommaren. Jag lade i princip ned nästan all matlagning också. Det jag lade fokus på var att laga Eltons alla puréer. Till lunch för mig blev det mycket makrillmackor, äggmackor, broccolimackor.. mycket mackor kort och gott. Sen lagade oftast J middag när han kom hem, och när J lagar mat, då blir det mest Asiatiskt. Något jag inte klagar på :)

Nu är orken tillbaka och då kommer lusten att stå i köket också. Extra kul är det att vi klivit in i en ny period där E får äta mycket av det vi äter. Det gäller ju att anpassa en del, men det ser jag bara som en utmaning. Ett plus är att jag har någon att äta husman tillsammans med. Det är ingen favorit hos J så det blir sällan den typen av mat här.

Hela den här dagen har handlat om mat, vi har ätit en massa gott. Vi tog en tripp till Ica och där såg jag att det blivit säsong där en massa goda grönsaker som var väldigt billiga, och då måste man ju passa på. Valet landade på blomkål, kan inte minnas när jag köpte det sist. Gjorde ett kanongott blomkålsmos som jag åt med stekt falukorv och rårivna morötter. J jobbar kväll idag också, så det var en perfekt middag.
 
Såg inte mycket ut för världen, men det var så gott i all sin enkelhet..
 
E hade rester kvar från gårdagen som jag är säker på han inte ville skulle förfaras. Panerad rödspetta med hemgjort potatismos och broccoli, en specialare jag gjorde till honom igår. Vi hade ingenting hemma när det var dags för lunch, och jag orkade inte gå till affären. Hittade en ensam kvarglömd rödspättafilé i frysen.
 
Elton gav full pott tror jag..
 
 
Lunchen var inte fy skam den heller.. Marinerade, ugnsgrillade kycklinglår med couscous, sötsur sky och spenat&tomatsallad, rester från gårdagens middag. Elton fick samma fast med en mildare marinad och pasta med grönsaksmos istället.
 
Honungen i marinaden gav en rejäl (lite bränd) stekyta. Men jag plockar ändå bort skinnet ;)
 
 
Hittade billiga granatäpplen på Ica som fick bli efterrätt.. Kanongott och enkelt att kärna ur efter tips från min vän Malin. Det var perfekt för E att sitta och pilla med medan jag åt. Han fick äta sin middag före mig idag.
 
 
Lite annat än att bara äta har vi faktiskt hunnit med. Läsa till exempel. E läste sin nya favorit-pekis som farmor och Håkan hade med sig. Jag läste reklam.. om mat. Och drack te!
 
Nu sitter jag i min ensamhet och väntar på att bästa J ska komma hem från jobbet. När som helt kliver han nog in genom dörren!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0