Igångsättningen

Jag har gjort förhållandevis lite efterforskning gällande ämnet, i alla fall mot vad jag brukar göra i detta sammanhang. Den allmänna uppfattningen verkar vara att det ofta drar ut på tiden när förlossningen sätts igång på konstgjord väg, att det tar flera dygn osv. Jag har fortfarande ingen aning om hur statistiken ser ut, har mest tagit för givet att det kommer gå bra för mig. Det här är informationen jag fått från Karolinska.....
 

Vad händer när du kommer för igångsättning?
En barnmorska tar emot dig och kopplar ett så kallat CTG som visar fostrets hjärtfrekvens och registrerar dina sammandragningar. Läkaren undersöker därefter livmoderhalsen för att bedöma hur mjuk och hur öppen den är.

Om livmoderhalsen bedöms som

  • omogen använder man ett läkemedel för att mogna livmoderhalsen. Detta läkemedel ges lokalt bakom livmoderhalsen. Vanligen behövs 1-2 behandlingar.  Det kan dröja 1-2 dygn innan värkarbetet startar.
  • ganska mogen för läkaren in en tunn plastkateter i livmoderhalsen. Katetern har en ballong som efter införandet fylls med sterilt vatten. Katetern tejpas fast på insidan av låret och sträcks med jämna mellanrum tills den släpper spontant. Då är livmoderhalsen öppen cirka tre centimeter. När katetern släpper bräcks fosterhinnorna (går det  hål på hinnorna) om inte vattnet redan har gått.  Om du inte har så mycket värkar kopplas ett värkstimulerande dropp.
  • mogen tar barnmorskan eller förlossningsläkaren hål på fosterhinnorna så att vattnet går. Sedan kopplas ett värkstimulerande dropp.
 
Det är alltså någon av dessa alternativ som kommer vara aktuella, mest troligt andra eller sista. Förhoppningsvis är jag redan 3 cm öppen så dom kan ta hinnorna direkt. Det bästa vore ju om kroppen då sätter igång av sig själv, utan värkstimulerande dropp. Det var så jag upplevde att det startade med Elton, vattenavgång och sedan värkar. Om jag uppfattat det hela rätt, är det just att få kroppen att komma igång som kan vara problemet. När den väl gjort det är det ingen skillnad mot om förlossningen skulle ha startat spontant.
 
Spännande är det i alla fall..Skönt att veta när allt kommer ske också, det passar mig bra. Jag är glad att jag (förhoppningsvis) inte kommer vara smärtpåverkad när vi kommer in till förlossningen, då får jag chans att i lugn och ro gå igenom mina önskemål.

Kommentarer
Postat av: Louise

Lycka till! Ser framemot att om nån dag få se hur lilla Es syskon ser ut :) kommer gå toppen för dig känner jag på mig, måste kännas tryggt att veta att du kommer vara på plats när det drar igång!

2013-02-15 @ 14:14:06
Postat av: Åsa H

Jag fick en sån där ballong med Amanda, men den åkte upp för långt så den låg bara och tryckte mot hennes huvud. Personalen på förlossningen undrade varför den aldrig trillade ut. :) Men det gick bra ändå, pillandet där nere satte fått på processen, och en timme senare var hon född, utan värkstimulerande. Hoppas det går lika lätt för dig! Kram! <3

Svar: Men just det ja, har något svagt minne av den historien :). Det är lite så jag föreställer mig det faktiskt, att när det väl börjar kommer det gå snabbt.
Vardagslycklig

2013-02-15 @ 17:37:16
Postat av: Tove -mamma till V & bebis på G!

Tror det kommer gå jättebra! :)

2013-02-15 @ 17:39:27
URL: http://Toves.blo.gg
Postat av: Maria- tvåbarnsmamma

Jag sattes igång av de första alternativet och vattnet gick redan 1 1/2 timma efter gelén var lagd ( man ligger 1 timma med den) och 8 timmar senare var han ute då jag tycker det gick rätt fort för att vara en igångsättning.. Kommer nog gå super smidigt för dig då du är omföderska och kroppen vet vad den ska göra :)

2013-02-15 @ 23:17:49
URL: http://mariatellebo.blogg.se
Postat av: Emma - mamma till Demian

Jag blev igångsatt med Demian och kan bara dela med mig positiva minnen och det hela tog 9 timmar totalt. Du som redan öppnat dig och har Elton sedan tidigare behöver nog inte vara rädd för att det kommer ta dagar innan bla-bla kommer. Det enda "negativa" som jag uoplevde var att värkarna blev väldigt intensiva pga igångsättningen.. Men det är sjukt coolt va kroppen klarar av! Lycka till nu, håller tummarna att allt går bra <3

2013-02-16 @ 00:20:55
URL: http://skellis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0