Matvecka 5

Ännu en matvecka till ända, och analysen fortsätter. Förra veckan började vi slappa till oss lite, och det fortsatte tyvärr även denna vecka då vi i stort sett ätit som vi brukade innan. Då menar jag inte onyttigt, utan att vi inte tänkt speciellt mycket ut IFD synpunkt. Måste faktiskt säga att det varit lärorikt, för jag har märkt en enorm skillnad på hälsan. Redan förra veckan, men speciellt denna. Min hud som blev så bra har nu börjat kännas lite inflammerad igen, små finnar börjar komma och det ömmar när jag tar på ansiktet. Inte trevligt alls. Kroppen känns över lag mycket tyngre, men det kan ju också bero på att jag är höggravid. Vill ändå tro att det är maten som gör skillnaden.
 
Problemet är att vi slarvat med grönsakerna. Det är så lätt att tänka "den här soppan är redan fullproppad med rotfrukter, jag behöver inte äta någon sallad". Men det är nog bättre att resonera som så att grönsakerna i maten bara är en bonus. Att alltid ha en råkostsallad i kylskåpet är så enkelt och bra.. Då slipper man problemet att skippa sallad för att man är vrålhungrig och lat. Sen är det grymt gott också. Ska lägga upp några alternativ här när jag orkar.
 
 
Lördag:
 
Frukost: Havregrynsgröt
 
Lunch: Röra på räkor, ägg och spenat på knäckebröd för mig
J åt fried rice från dagen innan. E fick falukorv
 
Middag: Pizza framför Mello
 
 
Söndag:
 
 Frukost: Havregregrynsgröt med banan
 
Lunch: Falukorv med makaroner och riven morot
 
Middag: Bönburgare med saftig och fräsch coleslaw
Den här salladen var såå god. Typiskt nog skrev jag inte ner receptet direkt. Men den innehöll riven vitkål och rödkål (50/50, riven rödlök, fetaost, färsk koriander och lime. Såsa till med turkisk yoghurt och smaka av med salt och peppar. Mumma! Bönburgarna har potential men måste finslipas ;)
 
 
 
Måndag:
 
Frukost: Knäckemacka med ost
 
Lunch: Rödbetssoppa (från frysen) för mig
Rester från gårdagen för J, burk till E.
 
Middag: Helgrillad kyckling med couscous och skysås
Tärnad tomat till.
 
 
 
Tisdag:
 
Frukost: Grahamsgröt med banan
 
Lunch: Hemgjorda köttbullar med pasta och broccoli
 
Middag: Rispytt med chorizo och rödkålssallad
En mix mellan asiatiskt och mexikanskt, av J såklart. Salladen var mitt bidrag :).
E åt falukorv med ris och morot
 
 
 
Onsdag:
 
Frukost: Havregrynsgröt med torkad frukt
 
Lunch: På Ikea :) Köttbullar för mig och pannkakor för grabbarna
 
Middag: Linssoppa med citron och hembakt bananbröd,
 Även kallad "gratissoppa" hos oss. Vi har egentligen ätit oss lite trötta på den, men det har tagit flera år och fördelarna överväger fortfarande. Receptet finns hos ICA och bilden kommer därifrån. köttbullerester för E
 
 
 
Torsdag:
 
Frukost: Bananbröd
 
Lunch: Linssoppa med citron, rödkålssallad till förrätt. E åt fiskbullar
 
Middag: Nudelwook, E fick linssoppa
Nötkött, shiitake, morot och spenat
 
 
 
 
Fredag:
 
Frukost: Bananbröd
 
Lunch: Linssoppa med citron, rå morot till
 
Middag: Chili con carne
Något som verkligen går hem hos oss, periodvis äter vi det jätteofta. Går faktiskt att variera smakerna mer än vad man kan tro. Elton åt hemlagade köttbullar
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0