"Änto"

 
Änto, som han kallar sig själv. Vår kära lilla rackarunge. Han snackar, snackar och snackar. Jag vill så gärna förstå allt han säger, alla små härliga tankar han har. Ibland förstår vi precis, men lika ofta är det bra svårt.
 
"AMINA, AMINA, AMINA" ropar han ofta, i alla slags sammanhang, och vi har ingen aning om vad han menar. "Mina" menar han inte.. "Mera" är det inte heller, för när han vill ha mera säger han "en till". Ibland drar han igång långa haranger som pågår hur länge som helst, men då tror jag han mest vill låta lite. När jag frågar efter något som inte finns i hans synfält för tillfället, svarar han alltid "borta". Elton, vart är dina skor? .. "Borta", Elton, vart är din mugg?.. "Borta". Allt är "borta" ;). När något är varmt säger han MaAo, alltså med betoning på det andra A:et. Det låter ungefär som jag kan tänka mig att "varmt" heter på Thailändska. Någon som kan bekräfta/dementera?
 
Här om dagen när han badade i tvättstugan upprepade han ordet "bejko" gång på gång. Jag förstod inte vad han menade och prövade verkligen allt, men inget jag sa träffade rätt. Tillslut fick jag syn på en wonderbaum med baconmotiv som J hängt på en krok där inne.. Eftersom E aldrig ätit bacon var jag säker på att han inte visste vad det var, men jag blev ju tvungen att fråga.. "Jaaa, bejko", svarade han då lyckligt. Det var J som hade lärt honom det vid något annat badtillfälle ;).

Kommentarer
Postat av: Fia

Så kul o läsa! Oden pratar inte så mycket, han har fullt sjå med att springa, klättra o göra bus- haha! Ett ord han använder mycket är AJ! Han kan stå o peka på något man inte får rör/göra och upprepa: aj, aj, aj. Det är ändå ett ord som inte vi använt så mycket..

Svar: Precis så var det med Elton också.. Han lärde sig några ord redan när han var typ 8 mån, sen har han varit nästan tyst fram till nu då det lossnade ordentligt. Dom har väl inte tid när det händer mycket fysiskt :).
Vardagslycklig

2013-05-27 @ 12:21:33
URL: http://sandstedt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0