Min erfarenhet av mjölkstockning

Eftersom jag har blivit lite av en veteran när det kommer till mjölkstockning känner jag att jag måste sammanfatta mina erfarenheter, så slipper alla googlare gå igenom 1,5 års inlägg :).
 
Första omgången, med Elton, hade jag som bekant konstant mjölkstockning under hela dom 8 månader jag ammade. Till en början var det rejält varje gång, med hög feber. Sen lärde jag mig hur jag skulle göra för att mildra symptomen snabbt. Jag utvecklade ett tics som innebar att jag går och klämmer mig på tuttarna hela dagarna, det sitter i än i dag ;). På så vis känner jag direkt om det börjar bildas knölar, det går ganska långt innan jag får ont av det nämligen. Hinner det börja göra ont så är det ofta för sent, då kommer febern också.
 
Känner jag att det börjat bli knöligt, så ser jag till att värma (om jag inte redan känner mig varm), sen ammar jag från alla håll och kanter. Föröker oftast få hakan åt det håll där stockningen sitter. Sitter/ligger framåtlutad så bröstet "hänger fritt" eller vad man ska säga, använder mig av gravitationen helt enkelt. Ibland kan det hända att ens bebis inte är speciellt sammarbetsvillig, då är det bara att göra sitt bästa och pumpa så gott det går, fram till dess att bebisen blir hungrig igen. Jag har varit för snål för att investera i en pump och kört för hand. Även om jag blivit lika bra som en gammal piga på att mjölka, så rekommenderar jag inte den metoden. Det är både tidskrävande och ansträngande.
 
Nu andra omgången, med Debbie, åt jag till en början SPC-flakes.. Ett naturläkemedel som sägs vara fenomenalt för att förebygga mjölkstockning. Jag märkte en klar förbättring mot förra gången, jag har inte alls haft samma problem. Men, nu äter jag inte några flakes längre och har fortfarande inga problem. Kan därför inte säga om flingorna fungerar eller ej. Måste dock tillägga att jag faktiskt äter IFD-kost nu (inflammation free diet), och det är just inflammationshämmande effekt SPC-flakes sägs ha.
 
 
Andra faktorer som skulle kunna spela in är att Debbie vill äta mer sällan än vad Elton ville, hon har ätit i snitt var 3-4 timme på dagarna, och ingenting på nätterna. Det gör att hon tömmer bra när hon väl äter. Något annat som skiljer sig mot förra gången är att jag undvikt ha kläder som sitter åt för hårt över brösten. Tänker specifikt på ett tvåpack amningsbh:ar från HM som jag använde flitigt under amningen med Elton, men som jag låtit bli nu sen jag fick Debbie. Dom fåtal gånger jag använd dom har jag faktiskt fått mjölkstockning.
 
Sammanfattningsvis:
Undvik kläder som sitter åt, ät gärna antiinflammatorisk mat och se till att tömma brösten ordentligt. Om olyckan väl är framme så försök upptäcka det i tid, på med värme och amma från olika vinklar, med bröstet hängande fritt.
 
Liten Elton ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0