Obalans

Det är lite bloggtorka just nu. Dels känner jag mig lite ofokuserad av olika anledningar, samtidigt som jag går i tankar om framtiden, spännande sådana. Sen känner jag mig obalanserad i kroppen också. Amningen börjar ta ut sin rätt, precis som när Elton var bebis. Än så länge ligger jag på min normalvikt, men av erfarenhet vet jag att det är nu det börjar ticka nedåt. Debbie är redan en ganska stor bebis och kräver mycket mat, vilket börjar märkas. Jag upplever det som väldigt svårt att få i mig tillräckligt och blir lätt tömd på energi. Igår tog jag för första gången min berömda cocktail från förra amningsperioden, 50/50 av vispgrädde och sirap. Det är förmodligen inte vad kroppen behöver egentligen, men när händerna skakar vid 11, trots både frukost och lunch innan 10,30, är det lätt att bli en smula desperat.
 
Har kommit på att det gäller att fylla på konstant under hela dagarna utan att slarva det minsta. Låter tyvärr enklare än vad det är, i alla fall om man ska få i sig dom saker som verkligen gör nytta. Igår grillade vi, vilket innebar mycket mat under långt tid, och även efterrätt. Idag har jag inte alls känt mig lika energifattig. Samtidigt vet jag att jag måste vara försiktig med sockret. Det är så lätt att ta till sött när man känner sig på det viset, men jag har verkligen världens känsligaste blodsocker och får bakiskänsla med världens huvudvärk om det går till överdrift.
 
Märker att detta påverkar mitt tålamod, vilket inte känns kul alls. Jag måste försöka hitta någon strategi för att inte hamna i dom där energidipparna. Tror det gäller att verkligen äta rätt saker då jag väl äter, för även om jag äter mellanmål mellan alla huvudmål hjälper det inte alltid.

Kommentarer
Postat av: Ida

Vet inte om jag sa det förut, men när jg jobbade inom hemtjänsten gav vi de äldre näringsdryck. Det är typ som milkshake fullproppad med en massa näring i. Sedan är juh nötter ett bra alternativ. Nyttig fett. Sedan köp avocado också mycket Kcal men ett nyttigare alternativ. Skippa sirapen tror jag, det får du bara en jobbigare dipp av efter skulle jag tro. Men förstår att du vill ha det om du känner dig orkeslös. Fyfan va jobbigt, stackare. Hoppas du får ordning på det.

Sean kan du köra på detta:
http://nyheter.arla.se/2010/12/28/protin-med-extra-protein-naringsrikt-mellanmal-for-aldre/

Svar: Tack Ida!! Jag vet att vi pratade om det förut för jag har verkligen lagt det där med näringsdrycker på minnet. Ska till BVC med Debbie på fredag och tänkte höra mig för med dom ang det.
Vardagslycklig

2013-05-14 @ 16:05:52
Postat av: Malin

Usch vad jobbigt Camilla! Jag fick också såna dippar när love var nyfödd, fram tills han var ca 4 veckor. När alla hormoner skulle ställas om i kroppen igen. Mådde skit. Fick tips av en barnmorska att äta mycket avokado, nötter, såna små runda ostar (baby bell tror jag dom heter) och ibland tröck jag i mig näringsdryck som man ger de äldre, precis som Ida skriver. Man får väl försöka äta lite och ofta. Men jag vet att det är lättare sagt än gjort. Har svårt med det fast jag bara har ett barn ;) lycka till och hoppas du känner dig bättre! Kram

Svar: Åh, tack Malin! Det är inte så ofta man hör om det här problemet tycker jag, men alla är väl kanske inte lika känsliga. Får nog ta fasta på det där med näringsdryckerna. Kram
Vardagslycklig

2013-05-15 @ 15:53:20
Postat av: Ida

Ja men gör det, hoppas du får ordning på det. Du ska juh inte behöva ha det så där! Kramar!

2013-05-15 @ 18:52:45
Postat av: Cissi - mamma till 2 prinsessor

Näringsdrycker och även såna där "bantningsdrycker" är verkligen perfekt.. Tycker att amningen tar mer denna gång än med Emma och det gäller verkligen att få isig kontant med mat och vätska.. nästan så att jag tycker vätskan är svårare...
Hoppas du hittar ngt som funkar

2013-05-16 @ 14:20:47
URL: http://nastanperfekt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0