Vitvinskokta blåmusslor



Jag märker hur dålig matlust jag haft under tiden jag var sjuk, nu är helt plötsligt matintresset tillbaka :). Det här var i alla fall vår middag igår och jag måste verkligen tipsa om det. Det är enkelt att laga och går snabbt. Dessutom känns det sjukt lyxigt, speciellt med ett glas gott vin till. Det är dock en rätt man bör hålla sig hemma efter att ha ätit, pga all vitlök.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

4 port ~ 1,6  kg färska blåmusslor ~ ca 1/5 dl olivolja ~ 3-5 vitlöksklyftor, finhackade ~ 1-2 röda chilifrukter ~ 2 scharlottenlökar, finhackade ~ salt och peppar ~ ca 2 dl torrt vitt vin ~1 rejält knippe strimlad färsk basilika

Skrubba musslorna, ta bort "skägget" och kasta de som är trasiga. Knacka på dom som är öppnade, stänger dom sig går dom att använda. Hetta upp olivoljan i en kastrull stor nog för musslorna. Tillsätt vitlök, scharlottenlök och chili. Fräs i ca 20 sekunder. Häll i musslorna och stek med i någon minut, rör om då och då. Slå på vinet och sätt på locket. Musslorna är klara efter ca 5 minuter då dom öppnat sig. Strö över basilika och servera som dom är eller med pasta.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Blev lite chockad när jag såg bilden nedan. Min bild av mig själv är att jag är lagom lång och ganska ståtlig. Men här ser jag ju att jag är rätt kort och stubbig. Inte så skoj, men förhoppningsvis gör min självkänsla att jag utstrålar lite "ståtlighet" live i alla fall ;)







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0