Viltbiffar med ostfyllning och chilisås

Oftast är det jag som står för matlagningen hemma eftersom jag är intresserad. Men den här rätten var det faktiskt Jörgen som bjöd mig på första gången för flera år sedan. Vi har ätit den regelbundet sen dess. Den är grymt god och sprider väldoft i hela hemmet. Vi använder viltfärs eftersom vi alltid har det hemma, men det går säkert bra med nötfärs också.

Blir 4 biffar:
400-500g älgfärs
1 ägg
1 halv påse tacokrydda
1 hackad chilifrukt
lite salt
valfri ost, vi tar det vi har hemma men det godaste är Västerbotten eller liknande.

Såsen: Lika delar heinz chilisås, majonnäs och gräddfil
Tillbehör: Klyftpotatis eller pommes, sallad

Sätt ugnen på 225 grader. Rör ihop alla ingredienser till biffarna och forma sedan med ost i mitten. Sätt in klyftisar eller pommes i ugnen. Stek biffarna så pass att det blir en stekyta, låt dom sedan bli klara i ugnen. Det brukar inte ta mer än högst 10 min, dom blir lätt torra om dom står inne för länge.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0