Graviditetsvecka 26 och barnmorskebesök

Den senaste veckan har faktiskt gått ovanligt fort. Idag går vi in i vecka 26, vilket betyder att bebis fyller 25 fulla veckor. Vi har precis varit på en rutinkontroll på MVC, allt såg jättebra ut. Fick för första gången mäta magen (symfus fundus-måttet). 24 cm är den, vilket tydligen är exakt på kurvan :). Jag har gått upp totalt 5 kg, vilket också är bra. Sen kollade vi blodsocker, äggvita, blodtryck och sänka. Allt var bra med det också :). Bebis hjärta pickade på i 140, så det var som det brukade det med. Skönt att få känna sig som en mönsterelev för en gångs skull ;).

Vecka 26

Du är i vecka 26.
Du har gått 25 fulla veckor och 0 fulla dagar (v25+0).
Du är i 6:e kalendermånaden.
Du är i 7:e graviditetsmånaden (lunarmånaden). [Läs mer här]
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Mån 3 okt 2011
Du har 104 dagar kvar till beräknad förlossning.

Kroppen:
Det är vanligt att man får häftig kramp i till exempel vaderna när man är gravid, ofta när man sover. Undvik att sträcka på tårna. Om man trots allt känner en begynnande kramp kan man motverka det genom att vinkla foten uppåt eller trycka den mot fotändan av sänggaveln. Det är inte ovanligt att du får ryggproblem och måste vila mer. Be din partner om massage, avlasta genom att ligga på golvet med underbenen på en stol.

Barnet: Nu är barnets hud lite tjockare och inte lika genomskinlig längre, skelettet hårdnar alltmer och lungorna utvecklas. Barnet kan nu öppna och stänga sina ögon. Huden är ganska röd och skrynklig men skyddas av vernix-lagret.

Min kommentar:
Någon kramp har jag tack och lov inte haft. Lite ont i ryggen från och till, men inget jag inte kan leva med. Fast massage är ju alltid trevligt :). Något jag däremot fått lite problem med är halsbränna, ursh och fy vad drygt det kan vara. Vad på apoteket förra veckan och köpte två sorters preparat som jag håller på att testa. Dom verkar som tur är fungera bra än så länge.


info kommer från familjeliv.se och se.babycenter.com

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0