LCHF= lyx?

En av mina favoritbloggare som jag följt länge är Katrin Zytomierska, hon är underhållande på sitt egna, brutala vis. Sedan något år tillbaka har hon blivit en stor LCHF-guru för många, och hon kan uppenbarligen sin sak. Under sin graviditet gick hon upp väldigt mycket i vikt, och har nu via ett strikt LCHF och träningsschema lyckats komma i toppform. Att hon är målmedveten är det inget snack om.

Hon säger alltid hur sjukt lätt det är att komma i form med LCHF, och att alla klarar av det. Jag har hela tiden tänkt att det måste vara så mycket lättare när man har pengar, som Katrin har. Hon har råd att anställa en personlig tränare som tydligen är grym. Hon skriver ofta att man inte ska tänka så mycket sallad när det gäller LCHF, utan mer kött och fett. Dom flesta skulle nog kunna tänka sig att frossa i kött, fisk, skaldjur, sås och ostar av alla dess slag. Pasta, ris och potatis är ju mer en billig utfyllnad. Jag och J äter mycket bönor, kikärtor och sådant istället för kött, för att det är nyttigt och billigt. Men det är ju inte heller tillåtet i LCHF.

Min slutsats är att det är en riktig gourmet-diet. Och ja, dom flesta skulle säkert kunna hålla sig strikt till den om man hade råd/lust att prioritera det ekonomiskt. Igår när jag var inne och läste Katrins blogg fick jag det bekräftat. Hon hade varit på ICA Maxi och handlat för 7680kr. Helt sjukt, hon var till och med chockad själv. Nu kanske det visserligen var en "storhandling", men dom är ju bara två vuxna och en bebis. Och jag tror knappast att dom handlade för två månader i ett svep. Jag känner folk som inte ens får ut 7680kr efter skatt och ändå lyckas överleva. Skillnaden är väl att dom får hitta ett annat alternativ än LCHF för att hålla sig i form.

Jag minns när jag och J flyttade till Stockholm och hade det kärvt ekonomiskt. Då satte vi in 2000kr/mån på ICA-kortet och klarade oss på det. Jag tror starkt på att tallriksmodellen och framförallt måttlighet är nyckeln till att bäst hålla sig i form, i alla fall om man inte vill spendera en förmögenhet på Maxi. Men det skulle fortfarande vara intressant att veta om det finns sätt att lyckas med LCHF utan att bli fattig, och samtidigt äta kul och god mat?

Katrins inlägg hittas här, under rubriken ICA MAXI en bit ner.

Kommentarer
Postat av: Åsa H

Jo, du har helt rätt Millan. LCHF är dyrt! Jag testade i en vecka innan vi flyttade till Borlänge, och maten var jättegod men kostade säkert dubbelt så mycket som vanligt. Inget för en fyrabarnsfamilj!

2011-06-20 @ 19:37:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0