Sammanfattning av graviditet och förlossning

I brist på annat har jag fyllt i denna lilla enkät. Tänkte att det kunde bli ett fint och bra avslut i kategorin "Gravid".

När fick du reda på att du var gravid?
22 Januari 2011
Blev det en chock?
Både ja och nej
Hur gammal var du?
23
Hade du mycket halsbränna?
Ja
Spydde du mycket?
Mådde väldigt illa i början, men det var bara några gånger jag faktiskt spydde.
Var det någon favoriträtt som ändrades?
Fil blev den största favoriten
Hade du mycket foglossning?
Nej, kände bara av det då och då.
Hade du sammandragningar?
JA! Halva graviditeten. Var sjukskriven för det och inlagd på sjukhus i v 30.
Ditt sf mått som störst?
34cm
Har du fått bristningar? Trodde inte det först, men flera veckor efter förlossningen upptäckte jag en som satt sig som en liten förlängning av mitt blindtarmsärr.
Trodde du att det var en pojke eller flicka?
Ändrade mig flera gånger
Vad hoppades du på?
Ett barn
Hade du mycket vätska i kroppen?
Nej
Hur mycket gick du upp i vikt?
10 kg
Hur ser du på graviditeten idag?
Jag tyckte det var riktigt jobbigt på grund av all oro pga hotande förtidsbörd, men börjar redan förtränga allt. När jag tittar på gravidbilderna längtar jag efter fina magen :)
Hur ville du att din förlossning skulle se ut?
Jag försökte att inte ha några förväntningar och vara beredd på allt, vilket jag ändå inte riktigt var. Innerst inne hade jag nog förväntat mig en "normal" förlossning med ett värkarbete som smög sig på.
Gick du över tiden?
Nej
När började din förlossning?
Runt 15.45 med vattenavgång.
Hur lång tid tog det?
2,5 timme
Hur mycket var du öppen när ni kom in?
10 cm
Vad tyckte du var jobbigast?
Att krysta, och efteråt när jag fick veta att jag spruckigt så mycket.
Var du rädd för något?
Kejsarsnitt och att spricka. Och att bebisen inte skulle må bra.
Grät du?
Nej
Skrek du?
Nja, mer att jag vrålade och stånkade för att jag tog i så mycket :)
Tog du nått smärtstillande?
Fick frågan om jag ville ha lustgas precis innan jag skulle till att börja krysta, men jag kände att jag bara ville fokusera ostört. Något annat hann aldrig bli aktuellt.
Blev du sydd?
1 timme på operation (buhuu)
Dragen med sugklocka?
Nej.. undra hur illa det hade blivit då?
Hur många var inne i förlossningsrummet?
Lite oklart, två barnmorskor och en kille från röda korset. Eventuellt en uska också.
Hade du någon nära med dig?
Jörgen
Hur stor var bebisen?
3815g och 51cm lång
Blev det en pojke eller flicka?
Pojke
Vad fick han heta?
Elton
Hur ser du på förlossningen idag?
Förlossningen var det häftigaste jag varit med om, det var efteråt som det jobbiga började rent kroppsligt. Men jag hoppas jag får uppleva att föda barn fler gånger.
Var allting värt det?
Ja, absolut. Jag är så tacksam för hela upplevelsen och att jag fick bli mamma till Elton. Däremot är jag orolig att det ska bli likadant nästa gång och att det inte ska gå att fixa till lika bra då, och att det ska gå ännu snabbare så vi inte hinner in i tid.

Kommentarer
Postat av: Angelica - Mamma till Moa

Sånt här tycker jag är roligt att läsa!

Vad gjorde en snubbe från Röda korset där? Eller alltså, vad gjorde han för nytta?



30 november ska uppdrag granskning ta upp sfinkterruptur (om de blir som planerat antar jag). Tror de kan vara nyttigt att titta på faktiskt :) Eftersom du med fick en va jag ju tvungen att säga de till dig :)

2011-11-09 @ 07:15:24
URL: http://mariaangelicasofia.blogg.se/
Postat av: Emma - bebis i magen v 28

Sparar listan tills det är min tur om det är okej? :-) Måste säga att jag verkligen fastnat för din blogg, och noterar bra tips inför vår bebis ankomst! :) kram

2011-11-09 @ 07:31:45
URL: http://emmaholmvall.blogg.se/
Postat av: Cissi

Visst är det konstigt hur snabbt man glömmer saker! Det är därför man ska blogga! ;) Förstår att du är nervös för att inte hinna in, det är jag med och det tog ändå rätt lång tid om man jämför! ;)

2011-11-09 @ 08:41:07
URL: http://cissiochkampenomlyxen.blogg.se/
Postat av: Ida - Isabellas mamma

hihi åhh du fick reda på att du var gravid samma dag som min dotter föddes! Vilken lyckodag för oss båda ;)

2011-11-09 @ 12:03:37
URL: http://dagarmeder.blogg.se/
Postat av: Sandra

Jag sa ju det när du var så less där på slutet, att vänta bara för snart kommer du att sakna magen ;) "Det man inte har..."

2011-11-09 @ 14:18:57
URL: http://gonatcha.blogspot.com/
Postat av: Hanna- Mamma till Alexander

Hur mår du nu då? Har du kommit in i mammalivet? :) Kram

2011-11-09 @ 16:41:14
URL: http://imm0rtelle.blogg.se/
Postat av: Emelie

oj vad kul att läsa, hoppas det är okej att jag tar den jag med :)

2011-11-09 @ 21:48:02
URL: http://emelierydell.blogg.se/
Postat av: caroline

snor din lista förresten :D

2011-11-14 @ 17:00:31
URL: http://ilbeyourcommander.blogg.se/
Postat av: Thomas

"Dragen med sugklocka? Nej.. undra hur illa det hade blivit då?"



Man blir som mig, hur illa det nu är :)

2012-02-06 @ 17:49:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0