2 snabba vardagsrätter

Gårdagens och dagens middag, känner att jag måste ha dom i receptbanken så dom inte glöms bort. Båda är lagade av J, så jag ska inte ta åt mig äran.

Kycklingfilé och couscous med smak av sherry


2 tärnade kycklingfiléer alt. lårfilé
3 msk japans soja
1 msk fisksås
1 msk sherry
1 msk socker
1 vitlöksklyfta
0,5-1 röd chili
1,5 dl vatten
3 nävar couscous (luddigt, jag vet. Alltid samma visa med J´s recept :P)

1.    Låt sockret smälta med lite rapsolja i en stekgryta.
2.    Skär köttet i bitar och bryn det i det smälta sockret tills det fått färg
3.    Tillsätt vitlök, chili, soja, fisksås, sherry och vatten. Sänk värmen och låt puttra några minuter
4.    Lägg i couscous och låt stå på låg värme tills den är mjuk.

Vi serverade med en klyfta lime och lite ruccula, mest för att det fanns hemma.



Någon slags asiatisk biff (stark)

(var för glupsk för att ta fram kameran, därav mobilbild)

300g strimlad biff (fläsk och kyckling fungerar nog lika bra)
1 msk mirin (risvin)
2 scharlottenlökar
1 msk röd currypasta
2 msk sambal olek
1 vitlöksklyfta
2 msk socker
1 msk sirap
0,5 msk sesamolja
salt, peppar
några sesamfrön att dekorera med

Låt köttet marinera i mirin, salt och peppar under tiden allt annat förbereds. Blanda en sås av currypasta, sambal, vitlök, socker, sirap och sesamolja. Skiva scharlottenlöken. Stek köttet några minuter, lägg sedan i scharlottenlöken och stek med den. Tillsätt såsen och låt puttra 5 min. Servera med ris och någon passande grönsak.

Kommentarer
Postat av: Hanna- Mamma till Alexander

Vad gott det ser ut!! Mums! Kram

2012-01-02 @ 20:42:06
URL: http://imm0rtelle.blogg.se/
Postat av: Sojkas framtid - Ann-Sofie mamma till Isak

Nu sitter jag och blir helt hungrig här. :)

2012-01-02 @ 21:37:38
URL: http://finest.se/sojkasframtid
Postat av: Erica

sv: Ja det känns jättekonstigt nu innan man vant sig. Men det är nog som du säger.. Min kompis och hennes kille gjorde ungefär likadant fast deras dotter fick heta tilde i tre månader och sen ändrade de sig haha.



Va han växer er lilla kille. Söt som socker!

2012-01-02 @ 22:01:02
URL: http://ericanygrenbackman.blogg.se/
Postat av: ettheltnyttliv - ung mamma till maja ♥

åh, så gott det ser ut!



menar du att det är din pojkvän som lagat? :D

2012-01-02 @ 23:09:47
URL: http://ettheltnyttliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0