Bananbröd

Har jag bakat idag. Det är J´s absoluta favoritbröd, och han pratar om det jämt. Jag gillar egentligen inte att baka sådant som ska knådas och jäsas flera gånger om, det är jag alldeles för lat för. Eller egentligen handlar det väl om att jag inte riktigt är tillräckligt intresserad av att baka. Äta det vill jag ju däremot, och det är därför jag kommer till skott då och då. Tidigare när jag gjort det här brödet har jag haft lite problem att få det att jäsa tillräckligt. Vet inte om det är bananen som gör det extra tungt. Idag använde jag i alla fall Manitoba cream för att ge det en extra skjuts, det fungerade bra. Nu blev dom luftiga och fina. Bilden är gammal, från den tiden då jag hade tid att ta seriösa matbilder ;)



1 kg Manitoba cream + lite extra att pudra med
5-6 bananer (beroende på storlek)
50g färsk jäst eller 1 påse torrjäst
2 msk socker
2 tsk salt
8 msk flytande honung
ev lite mandlar, hackade

Skala och mosa bananerna med stavmixern. Lös upp jäst, socker och salt i 1-2 dl ljummet vatten i ett litermått. Fyll sedan upp med bananmoset till 6, 1/4 dl. Blanda i hälften av honungen och ev krossade mandlar i vätskan. Knåda ihop degvätskan med mjölet tills den inte blir lika klibbig, olika mjölsorter behöver olika mycket vatten så anpassa vattenmängden. Knåda ordentligt i ca 5-10 min tills degen är blank och elastisk. Strö över lite mjöl och låt jäsa i en skål i ca 30 min tills den är dubbelt så stor.

När degen jäst klart delar du den i 10 lika delar och formar till bullar. Lägg dom på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa ytterligare 30-60 min under en bakduk. Innan bullarna åker in i ugnen kan man ringla resten av honungen över, grädda sedan på 225 grader i 20 min.

Kommentarer
Postat av: My heavenly life - johanna

aldrig ätit faktiskt men låter lite spännande, får vänta tills jag får äta sådant igen efter min gastric bypass :P

2012-01-20 @ 19:38:22
URL: http://www.myheavenlylife.com
Postat av: Carro

Oh vad gott de låter :)

2012-01-20 @ 21:44:16
URL: http://blomqvistcarro.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0