Bebisgryta

E har inte varit så förtjust i riktig mat, bara gröten har gått hem på riktigt. Men här om dagen kom jag på att det är konsistensen och inte smaken han har svårt för. Jag testade att spä ut maten med mer bröstmjölk så det blev som en soppa, då åt han med god aptit. Det var nästan så han tyckte att jag inte matade honom snabbt nog, han ville ha skeden i munnen hela tiden.

Som jag skrev igår kändes det som en riktig utmaning att få till god barnmat. Försökte tänka grönsaker som smakar mycket naturligt, och resultatet blev riktigt bra måste jag säga. Elton åt en hel portion idag när vi kom hem. Det är tur det, för nu märker jag verkligen att mjölken börjar sina. Imorse innan vi skulle iväg hade jag planerat att amma honom innan vi gick så han skulle stå sig. Sen fanns det inte tillräckligt, så det blev till att blanda en flaska välling ändå. Vi måste få in riktiga matrutiner nu så han verkligen får i sig allt han behöver, ska rådfråga BVC hur mycket/ofta en 6 månaders ska äta.


Jag steriliserade några gamla barnmatsburkar och fyllde upp med den hemgjorda barnmaten. Det är så bra storlek och lätt att ta fram ur frysen. Hade bara 2 st dock, så resterande mat fick bo i fryspåsar.


Recept 10-12 port

2 potatisar
1 sötpotatis
1 morot
ca 3 cm bladselleri
1/2 dl röda linser
1/2 dl frysta gröna ärtor
en liten näve färsk persilja
lite citronsaft
rapsolja

Skala och tärna potatis, sötpotatis och morot i cm stora bitar. Moroten kan vara lite mindre, för den tar lite längre tid på sig. Skiva sellerin. Lägg allt i en kastrull och tillsätt linserna. fyll sedan upp med vatten så det precis täcker. Koka under lock tills allt mjuknat, ca 20 min. Lägg i ärtor och persilja, låt koka med några minuter. Om man (som vi) vill ha en mer krämig/soppig konsistens är det bara att behålla vattnet och stavmixa allt. Vill man ha det mer mosigt går det bra att sila bort en del av vattnet. När blandningen är helt slät smakar man av med ett par klyftor pressad citronsaft.

Jag väljer att tillsätta fettet till varje portion innan jag värmer på den, så jag vet att det blir rätt mängd. Livsmedelsverket rekommenderar 1 tsk/port, rapsolja är ett bra alternativ.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Barnmatsburkarna är väl av glas? Glas spricker i frysen! :O

2012-03-30 @ 19:53:32
Postat av: Camilla - Vardagslycklig

Anonym: Menar du det? Allt glas verkligen? Jag tänkte att det var som med värme, att vissa slags glas tål, men andra inte. Vi får se om dom klarar sig då.. fast då kanske och andra sidan glaset blir känsligt och spricker av värme sen? Nåja, jag får hålla ett öga på dom helt enkelt.

2012-03-30 @ 20:11:39
URL: http://vardagslycklig.blogg.se/
Postat av: mamma

Det som händer är att innehållet expanderar, tar större plats, då spricker glaset av trycket. Om du inte fyller ända upp går det säkert bra. Glaset i sig tål kyla. Kram och lycka till. Ses på söndag.

2012-03-30 @ 20:16:36
Postat av: Camilla - Vardagslycklig

Tack mamma, visste att du skulle ha koll på det där :)

2012-03-30 @ 20:22:08
URL: http://vardagslycklig.blogg.se/
Postat av: fia

den där ska jag prova nån dag! för här är det också gröten som går hem bäst.. funderar på att blanda i olika grönsaker i den för o vänja sig med smaken..?



måste också få tag i bvc o prata mat!

2012-03-31 @ 11:31:06
URL: http://sandstedt.blogg.se/
Postat av: Louise

Jag fryser alltid i matburkar oingen har spruckit hittils ;) fyll inte ända upp bara s ska det inte vara några problem utan lämna några cm!

Du kanske inte vill ge kyckling heller men annars är detta en favvo här hemma: potatis, morot, kyckling, lök, vitlök o timjan får koka. Mixa o spä med kokvattnet till önskad konsistens, och ha rapsolja/osaltat smör. N gapar direkt efter mer när hon fått en sked hehe,



Jag tyckte också det var drygt i örjan att tänka på mat osv men nu har jag kommit in i det :) vi har grötpulver i en barnmatsburk i väskan så jag snabbt kan slänga ihop gröt om man tex är borta hos ngn.

2012-03-31 @ 20:21:49
URL: http://lollo83.blogg.se/
Postat av: Anna

Tack för receptet det ska jag prova på Hugo.

2012-04-01 @ 07:25:32
URL: http://homeandhappiness.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0