Ännu en matvecka som gått..

Den här veckan har vi i alla fall fyllt "fisk-kvoten", känns väldigt bra måste jag säga. Är det något vi är dålig på att äta så är det just det. Synd att det är så dyrt med bra fisk, annars hade vi helt klart ätit det oftare. Men fiskbullar och tonfisk på burk är inte fy skam det heller ;).
 
Något jag är mindre nöjd med denna vecka är att jag och J tagit oss en obligatorisk kvällsglass varje dag efter att Elton lagt sig. Inte hela världen kanske man kan tycka, men jag tycker faktiskt att jag märker en skillnad. Blodsockret blir inte lika stabilt, vaknar oftare och är hungrig på natten. Känns lite som att allt socker förstört den antiinflammatoriska effekten av dom bra saker vi ätit. Nej, det var första och sista gången jag handlade av glassbilen. Skönt att det bara är två glassar kvar :P
 
Lördag:
 
Frukost: Ostmackor
 
Lunch: Blodpudding med riven morot, vitkål och lingonkeso
 
Middag: Den gudomliga tonfisken
Närmare beskrivning HÄR
 
 
 
Söndag:
 
Frukost: Havregrynsgröt med torkad frukt och linfrön
 
Lunch: Äggmacka special
Ett väldigt annorlunda alternativ till äggmacka som J inprovicerade fram. Är lite osäker på vad han hade i, men soltorkade tomater, chili och vitlök var i alla fall med. Allt lades på en brödskiva, med lite ost i botten som fick smälta. Mycket gott måste jag säga! En rå morot slank även ned.
 
 
Middag: Korvstroganoff med råris och broccoli
Hade aldrig gjort en korvstroganoff innan vi fick Elton. Men lets face it, det är ett utmärkt middags alternativ för hela familjen när man vill ha det snabbt och enkelt.
 
 
 
Måndag:
 
Frukost: Havregrynsgröt med banan
 
Lunch: Korvstroganoff med råris. Spenat & tomatsallad för mig, broccoli för E
 
Middag: Pad thai, pasta med äggröra och broccoli för E
 
 
Tisdag:
 
Frukost: Havregrynsgröt med torkad frukt
 
Lunch: Linsgryta med pasta (matlåda från frysen), spenat & tomatsallad till.
Barnmatsburk för E.
 
Middag: Jordärtskockssoppa med hembakat fullkornsbröd.
Köttfärsås med pasta för E (från frysen)
 
 
Onsdag:
 
Frukost: Ostmackor
 
Lunch: Köttfärsås med pasta och spenatsallad,
Från frysen.Jag gör alltid mycket köttfärssås och fryser in, perfekt "snabbmat".
Fiskbullar till E.
 
Middag: Panerad rödspätta med sötpotatis och remouladsås
 
 
Torsdag:
 
Frukost: Havregrynsgröt med torkad frukt, kokt ägg till
 
Lunch: Jordärtskockssoppa med fullkornsbröd
Köttfärssås med pasta för E
 
Middag: Fiskbullar med ris och broccoli, J åt resterna från rödspättan
 
 
Fredag:
 
Frukost: Havregrynsgröt med torkad frukt
 
Lunch: Jordärtskockssoppa med lyxmacka
Det är nog bara jag som tycker att dom här mackorna är en delikatess.. rågrut, tomatpuré och mozzarella. Jag har dille på tomatpuré ;). Knaprade  rå morot till.
 
 
Middag: Fried rice med rostbiff
Färdiggrillad rostbiff från frysen. Kvar från julmiddagen :)
Elton fick en barnvänlig variant.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0