Att baka utan att baka

Tro det eller ej, men trots gårdagens bakflopp gick jag upp innan 7 imorse och bakade bröd. Närmare bestämt röraihopbröd, något jag faktiskt gillar att baka. Där är det inget knussel, man bara rör samman alla ingredienser i en och samma bunke, ner i en brödform och in i ugnen. Ingen knådning eller jäsning, lite som att fuskbaka. Passar mig perfekt med andra ord. Jag började med att göra ett recept jag hittade hos Kryddburken. Men nu har jag modifierat det lite och varierar det från gång till gång.



Grundrecept för 1 limpa

  • 9 dl blandade mjölsorter (tex 4 dl vetemjöl special fullkorn, 3 dl grahamsmjöl och 2 dl fiberhavregryn).
  • 1 msk bikarbonat
  • 1 tsk salt
  • 0,5 l filmjölk
  • 0,5 dl blåbärssylt (eller någon annan god sylt)
  • 0,5 dl sirap
  • 1 grovriven morot (eller annan valfri rotfrukt)

Sätt ugnen på 175 grader varmluft. Rör ihop alla torra ingredienser först, tillsätt sedan resten och blanda. Smöra en bakform och häll i blandningen. Grädda 1 timme och låg svalna på galler. Förvaras i kylskåpet och håller 1 vecka.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Åh det är som min farmors limpa nästan, om du gillar den så prova det här! Suuuupergod!



8dl Rågsikt

6dl Vetemjöl

3tsk bikarbonat

1tsk salt

1tsk av varje, Fänkål, Anis och kummin (hel krydda i påse)

2dl Sirap

5msk Lingonsylt

2st Morötter

5dl Filmjölk



Blanda alla torra ingridienser, tillsätt sedan sirap,lingonsylt, rivna morötter och sist filmjölken.

Vispa sedan med elvispens degkrokar.

Fördela sedan smeten/degen i 2 st brödformar och grädda längst ner i ugnen på 175 c i en timme!



Tips!

Blanda sirap,lingonsylt, rivna morötter och filmjölken för sig , och tillsätt sedan lite av mjöl/kryddblandningen i taget, då får ni smeten jämnare och det blir lättare att vispa

2012-02-26 @ 21:04:55
Postat av: Camilla - Vardagslycklig

Oooh, den lät kryddig och god. Kommer helt klart testa!! Farmödrar/mormödrar brukar veta vad som snackar om ;)

2012-02-26 @ 21:08:53
URL: http://vardagslycklig.blogg.se/
Postat av: Jennie- Inredningsglad småbarnsmamma

Det där måste jag prova någon dag!

2012-02-27 @ 07:17:18
URL: http://kampan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0